Nu er det for borgerne i Ebeltoft på Djursland muligt at debattere alt fra skat til byggetilladelser med den kommunale sagsbehandler via internettet.
Den nye kommunale chatfunktion giver både mulighed for anonyme forspørgsler, men også debat om personlige sager. Det kræver blot at man benytter sin digitale signatur.
- Ved at kombinere brugen af den digitale signatur med en chat ? så er dialogen mellem borger og sagsbehandler både fortrolig og sikker, siger Ebeltoft kommunes kommunaldirektør, Bent Christiansen.
Har man vanskeligt ved at høre eller komme til en telefon, eller ønsker man ikke at dialogen med sagsbehandleren skal kunne overhøres, så er chatten en oplagt mulighed.
- Nogle gang fanger enten borgeren eller sagsbehandleren ikke helt, det der bliver sagt over telefonen, siger Søren Valbak, der er chef for Børne- og Kulturforvaltningen i Ebeltoft.
Han fremhæver, at chatløsningen giver mulighed, for at dokumentere aftaler med borgerne, ligesom den bedre vil kunne opfange fejl, så sagsbehandlingen generelt kan blive hurtigere.
Ebeltoft gav for nyligt borgerne mulighed for via internettet at dykke ned i egne sager i kommunens dokumenthåndteringssystem gennem brugen af digital signatur.
Begge løsninger er en del af Edoc, som er leveret af Fujitsu.
Selskabet har herhjemme investeret omkring 140 millioner kroner på at udvikle Edoc, som sammen med økonomisystemet Prisme er udset til at være selskabets hovedvåben i kampen mod KMD, som fortsat dominerer markedet for kommunale it-løsninger.
Computerworld ville gerne have prøvet at chatte med en kommunalt ansat i Ebeltoft, men indtil videre er der kun åbnet for chat med en psykolog om mandagen mellem klokken ni og 10, fremgår det af hjemmesiden.