Artikel top billede

Bog: Internettets vej fra ven til spændetrøje

”Jeg hader Facebook,” konstaterer Joanne McNeil et sted i sin bog. Men afskriver selv samtidig udsagnet som banalt, ”for hvem gør ikke det?” I Lurking: How a Person Became a User fortæller hun historien om internettet set fra brugernes synspunkt.

De fleste bøger om internettet handler om udviklerne og virksomhederne bag. Men i Lurking: How a Person Became a User fortæller Joanne McNeil historien set fra brugernes perspektiv.

Det starter ved de første chatrooms og det første rimeligt succesfulde sociale netværk, MySpace og til nu, hvor internettet er domineret af globale gigantvirksomheder som Amazon, Twitter, Google og – ja – Facebook. Virksomheder, hvis platforme har magt til at redefinere brugernes perspektiv og endda hele samfund.

Titles refererer for øvrigt til det, McNeil betegner som sin ”superkraft”, nemlig evnen til at lure og følge med på de sociale medier, men uden nødvendigvis selv at interagere.

Dette er, mener hun, med til at beskytte sin identitet og sit selvværd mod de undertiden meget voldsomme sammenstød, der finder sted online.

Slagsmål, som i bund og grund ikke tjener andre formål end at gøre millioner af mennesker vrede og deprimerede. Men som samtidig booster blandt andet internetselskabernes bundlinje for al den opmærksomhed, de skaber. Imens vasker koncernerne bag beklagende deres vasker hænder og konstaterer, at det jo er trist, at så mange mennesker opfører sig skidt online. Men at de jo ikke kan gøre for, at brugerne agerer som de gør.

Det er alt for let sluppet, mener McNeil. Og retter endnu engang skytset mod Facebook. Dels i form af angreb på Instagram, hvis sammenblanding af private identiteter og ublu markedsføring udgør et selvstændigt problem. Dels mod platformen, der har Facebook sit navn:

“The company is one of the biggest mistakes in modern history, a digital cesspool that, while calamitous when it fails, is at its most dangerous when it works as intended. Facebook is an ant farm of humanity.”

Lurking: How a Person Became a User kan betegnes som lige dele krønikeskrivning, selvhjælp og debatindlæg, hvor der ikke tages med fløjshandsker på de onlinegiganter, der mere end noget andet er med til at gøre vores samfund og liv til verdenshistoriens indtil videre største digitale eksperiment.

Titel: Lurking: How a Person Became a User. Forfatter: Joanne McNeil. Udkom: Februar 2020.




IT-JOB

Sydtrafik

BI-analytiker

team.blue Denmark A/S

Systems Engineer (Infrastructure)

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Architect
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren