Artikel top billede

Bog: Internettets vej fra ven til spændetrøje

”Jeg hader Facebook,” konstaterer Joanne McNeil et sted i sin bog. Men afskriver selv samtidig udsagnet som banalt, ”for hvem gør ikke det?” I Lurking: How a Person Became a User fortæller hun historien om internettet set fra brugernes synspunkt.

De fleste bøger om internettet handler om udviklerne og virksomhederne bag. Men i Lurking: How a Person Became a User fortæller Joanne McNeil historien set fra brugernes perspektiv.

Det starter ved de første chatrooms og det første rimeligt succesfulde sociale netværk, MySpace og til nu, hvor internettet er domineret af globale gigantvirksomheder som Amazon, Twitter, Google og – ja – Facebook. Virksomheder, hvis platforme har magt til at redefinere brugernes perspektiv og endda hele samfund.

Titles refererer for øvrigt til det, McNeil betegner som sin ”superkraft”, nemlig evnen til at lure og følge med på de sociale medier, men uden nødvendigvis selv at interagere.

Dette er, mener hun, med til at beskytte sin identitet og sit selvværd mod de undertiden meget voldsomme sammenstød, der finder sted online.

Slagsmål, som i bund og grund ikke tjener andre formål end at gøre millioner af mennesker vrede og deprimerede. Men som samtidig booster blandt andet internetselskabernes bundlinje for al den opmærksomhed, de skaber. Imens vasker koncernerne bag beklagende deres vasker hænder og konstaterer, at det jo er trist, at så mange mennesker opfører sig skidt online. Men at de jo ikke kan gøre for, at brugerne agerer som de gør.

Det er alt for let sluppet, mener McNeil. Og retter endnu engang skytset mod Facebook. Dels i form af angreb på Instagram, hvis sammenblanding af private identiteter og ublu markedsføring udgør et selvstændigt problem. Dels mod platformen, der har Facebook sit navn:

“The company is one of the biggest mistakes in modern history, a digital cesspool that, while calamitous when it fails, is at its most dangerous when it works as intended. Facebook is an ant farm of humanity.”

Lurking: How a Person Became a User kan betegnes som lige dele krønikeskrivning, selvhjælp og debatindlæg, hvor der ikke tages med fløjshandsker på de onlinegiganter, der mere end noget andet er med til at gøre vores samfund og liv til verdenshistoriens indtil videre største digitale eksperiment.

Titel: Lurking: How a Person Became a User. Forfatter: Joanne McNeil. Udkom: Februar 2020.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere