Artikel top billede

Bog: Internettets vej fra ven til spændetrøje

”Jeg hader Facebook,” konstaterer Joanne McNeil et sted i sin bog. Men afskriver selv samtidig udsagnet som banalt, ”for hvem gør ikke det?” I Lurking: How a Person Became a User fortæller hun historien om internettet set fra brugernes synspunkt.

De fleste bøger om internettet handler om udviklerne og virksomhederne bag. Men i Lurking: How a Person Became a User fortæller Joanne McNeil historien set fra brugernes perspektiv.

Det starter ved de første chatrooms og det første rimeligt succesfulde sociale netværk, MySpace og til nu, hvor internettet er domineret af globale gigantvirksomheder som Amazon, Twitter, Google og – ja – Facebook. Virksomheder, hvis platforme har magt til at redefinere brugernes perspektiv og endda hele samfund.

Titles refererer for øvrigt til det, McNeil betegner som sin ”superkraft”, nemlig evnen til at lure og følge med på de sociale medier, men uden nødvendigvis selv at interagere.

Dette er, mener hun, med til at beskytte sin identitet og sit selvværd mod de undertiden meget voldsomme sammenstød, der finder sted online.

Slagsmål, som i bund og grund ikke tjener andre formål end at gøre millioner af mennesker vrede og deprimerede. Men som samtidig booster blandt andet internetselskabernes bundlinje for al den opmærksomhed, de skaber. Imens vasker koncernerne bag beklagende deres vasker hænder og konstaterer, at det jo er trist, at så mange mennesker opfører sig skidt online. Men at de jo ikke kan gøre for, at brugerne agerer som de gør.

Det er alt for let sluppet, mener McNeil. Og retter endnu engang skytset mod Facebook. Dels i form af angreb på Instagram, hvis sammenblanding af private identiteter og ublu markedsføring udgør et selvstændigt problem. Dels mod platformen, der har Facebook sit navn:

“The company is one of the biggest mistakes in modern history, a digital cesspool that, while calamitous when it fails, is at its most dangerous when it works as intended. Facebook is an ant farm of humanity.”

Lurking: How a Person Became a User kan betegnes som lige dele krønikeskrivning, selvhjælp og debatindlæg, hvor der ikke tages med fløjshandsker på de onlinegiganter, der mere end noget andet er med til at gøre vores samfund og liv til verdenshistoriens indtil videre største digitale eksperiment.

Titel: Lurking: How a Person Became a User. Forfatter: Joanne McNeil. Udkom: Februar 2020.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere