Artikel top billede

Bog: Internettets vej fra ven til spændetrøje

”Jeg hader Facebook,” konstaterer Joanne McNeil et sted i sin bog. Men afskriver selv samtidig udsagnet som banalt, ”for hvem gør ikke det?” I Lurking: How a Person Became a User fortæller hun historien om internettet set fra brugernes synspunkt.

De fleste bøger om internettet handler om udviklerne og virksomhederne bag. Men i Lurking: How a Person Became a User fortæller Joanne McNeil historien set fra brugernes perspektiv.

Det starter ved de første chatrooms og det første rimeligt succesfulde sociale netværk, MySpace og til nu, hvor internettet er domineret af globale gigantvirksomheder som Amazon, Twitter, Google og – ja – Facebook. Virksomheder, hvis platforme har magt til at redefinere brugernes perspektiv og endda hele samfund.

Titles refererer for øvrigt til det, McNeil betegner som sin ”superkraft”, nemlig evnen til at lure og følge med på de sociale medier, men uden nødvendigvis selv at interagere.

Dette er, mener hun, med til at beskytte sin identitet og sit selvværd mod de undertiden meget voldsomme sammenstød, der finder sted online.

Slagsmål, som i bund og grund ikke tjener andre formål end at gøre millioner af mennesker vrede og deprimerede. Men som samtidig booster blandt andet internetselskabernes bundlinje for al den opmærksomhed, de skaber. Imens vasker koncernerne bag beklagende deres vasker hænder og konstaterer, at det jo er trist, at så mange mennesker opfører sig skidt online. Men at de jo ikke kan gøre for, at brugerne agerer som de gør.

Det er alt for let sluppet, mener McNeil. Og retter endnu engang skytset mod Facebook. Dels i form af angreb på Instagram, hvis sammenblanding af private identiteter og ublu markedsføring udgør et selvstændigt problem. Dels mod platformen, der har Facebook sit navn:

“The company is one of the biggest mistakes in modern history, a digital cesspool that, while calamitous when it fails, is at its most dangerous when it works as intended. Facebook is an ant farm of humanity.”

Lurking: How a Person Became a User kan betegnes som lige dele krønikeskrivning, selvhjælp og debatindlæg, hvor der ikke tages med fløjshandsker på de onlinegiganter, der mere end noget andet er med til at gøre vores samfund og liv til verdenshistoriens indtil videre største digitale eksperiment.

Titel: Lurking: How a Person Became a User. Forfatter: Joanne McNeil. Udkom: Februar 2020.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere