500.000 pund eller hvad der svarer til 4,4 millioner kroner. Så meget skal fly-selskabet Cathay Pacific betale i bøde for i årevis at have undladt at sikre milioner af kunders data.
Bøden kommer fra det britiske ICO - Information Commissioners Office - der svarer lidt til det danske Datatilsynet.
Her faldt man i en stikprøve-kontrol over en række alvorlige fejl og mangler i flyselskabets cybersikkerheds-setup.
Blandt andet var beskyttelsen af kundesystemet med data på 9,5 millioner kunder stærkt mangefuldt.
Det har betydet, at vejen har været banet for uautoriseret adgang til de mange millioner kunders data i en årelang periode fra oktober 2014 til maj 2018, hvor den alvorlige sikkerhedsbrist blev opdaget og lukket.
I perioden har hackere og andre således haft adgang til vigtige personlige informationer på de enkelte kunder, som pas-data, navn, fødselsdato, adresser, telefonnummer og rejse-informationer i lange baner.
Ifølge ICO har det alene kunnet ske, fordi Cathay Pacifics backup hverken har været beskyttet af password eller krypteret, mens servere, der har været rettet direkte mod internettet, ikke har været patchet på trods af en kendt sårbarhed. Systemerne har heller haft antivirus, fremgår det.
Cathay Pacific blev først opmærksom på problemet i marts 2018, da den pågældende database blev udsat for et brute force-angreb.
Cathay Pacific beklager fejlen.
“Selskabet vil gerne igen udtrykke sin fortrydelse og undskylde inderligt for denne incident. Vi har investeret betydelige beløb i it-infrastruktur og it-sikkerhed i de seneste tre år [efter fejlen blev opdaget, red] og vil fortsætte med at investere i disse områder,” lyder det i en meddelelse fra Cathay Pacific.
Sagen tog sin begyndelse før GDPR blev indført. Det er grunden til, at bøden ‘kun’ er på en halv million pund, som er den maksimale bøde i den daværende lov, Data Protection Act 1998.
Var det sket efter GDPR, ville bøden sandsynligvis have været markant højere.
Du finder hele afgørelsen fra ICO her.