Firefox-browseren har det ikke nemt for tiden: Browserens markedsandele styrtdykker, og brugerne ser ud til at søge andre steder hen.
Browserens markedsandel ligger lige nu på laveste niveau siden 2005 efter et markant fald gennem de seneste måneder, viser nye tal fra analyse-virksomheden net Applications.
De viser, at Firefox lige nu har en markedsandel på blot 7,6 procent af det globale marked, og det er det foreløbige lavpunkt i en nedtur, der nu har varet mere end otte månede for browser-selskabet.
Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau skal vi helt tilbage til september 2005 for at finde et lignende niveau for Firefox.
Dengang var verdens ubetinget mest udbredte browser Microsofts Internet Explorer, som i efteråret 2005 havde en global markedsandel på enorme 86,8 procent.
Microsoft sidder på næsten 14 procent
Siden er det gået støt tilbage for Microsofts på browserområdet, hvor selskabet i dag sidder på samlet set 13,8 procent med sine to browsere, Internet Explorer og Edge.
Microsofts ‘nye’ browser, Edge, sidder i sig selv på 7,4 procent af det globale marked, mens Internet Explorers andel stille og roligt siver.
Det er den indtil videre største markedsandel for Edge.
Chrome klart størst
På browsermarkedet er Googles Chrome fortsat størst i verden, og sådan har det været i flere år.
Ifølge målingerne fra Net Applications har Chrome lige nu en markedsandel på 67,3 af det globale marked.
Det svarer dog til en tilbagegang i forhold til det foreløbige højdepunkt i 2019, nemlig i juli, hvor Chrome blev målt til en markedsandel på 68,6 procent.
Apples Safari har for tiden markedsandel på 3,9 procent, mens Opera har en andel på 1,2 procent.
Læs også:
Slut med klassisk Microsoft Edge: Microsoft begynder udrulning af Chromium om få dage