12 teraflops… Microsoft har endelig bekræftet at selskabets kommende Xbox-konsol vil byde på 12 teraflops af grafisk ydelse, som skal være med til at sikre Microsoft den kraftigste konsol på markedet, når den næste konsol-dyst om pladsen under fladskærmen går i gang næste år.
Det er utvivlsomt en smart måde for den amerikanske gigant at aktivere sine fans på.
Ved at bekræfte en stor del af den kommende konsols indmad, har Microsoft givet sine fans al den ammunition der skal bruges til at begynde at skabe den hype, som enhver succesfuld konsol-lancering har brug for – Microsoft har samtidigt sat Sony under pres.
Men de 12 teraflops? Egentligt kan tallet ikke bruges til så meget på nuværende tidspunkt, for detaljerne omkring teknologien bag de grafiske hestekræfter mangler stadig.
Xbox-giganten har således bekræftet, at den kommende konsol vil gøre brug af AMD’s næste generation af grafik-teknologi, RDNA 2, og den er der endnu meget få detaljer omkring, da der endnu ikke er blevet sendt et grafikkort på markedet, der gør brug af den.
Det er dog uomtvisteligt en hentydning til de kræfter, der bliver smidt i den næste Xbox, når Microsoft satser på teknologier, der selv for pc-markedet er splinternye, og samtidigt også en markant ændring af, hvordan udvælgelsen af konsol-hardware normalt er foregået i tidligere generationer.
Selv om detaljerne om RDNA 2 stadig er sparsomme, er det dog blevet bekræftet, at den kommende konsol vil være i stand til at gøre brug af raytracing, som ellers indtil videre har været forbeholdt de dyrere grafikkort fra AMD-konkurrenten Nvidia.
Det virker umiddelbart urealistisk at forvente, at AMD i sit første forsøg vil kunne producere en grafik-teknologi med samme raytracing-kapacitet som konkurrenten, samtidigt med at prisen kan holdes på et prisniveau, hvor det giver mening, at inkludere det i en konsol, men vil andet overhovedet give mening?
Samtidigt er det også værd at tage med i overvejelserne, at den næste XBox vil gøre brug af et komplet system på en chip, altså både CPU og GPU, samlet på den samme chip, hvilket har været normalt for konsoller de seneste mange generationer. Alligevel er der også her en potentiel fold på historien.
AMD’s store satsning på 7nm fabrikationsprocessen har indtil været givet selskabet en enorm succes med dets Zen 2/Ryzen 3000 processorer, men det er tidligere blevet antydet, at man med RDNA 2 ville gøre brug af 7nm+ - en yderligere forfinelse af teknologien, hvilket potentielt kan betyde, at den næste Xbox også her vil gøre brug af teknologi, som endnu ikke er tilgængelig på markedet.
Mere håndgribeligt var det, at Microsoft også annoncerede selsakbet ”Smart Delivery”-tiltag, hvor ideen er, at hvis man først har købt et spil til en generation af Xbox, vil man også have adgang til udgivelser af spillet på fremtidige Xbox-konsoller uden at skulle betale igen.
Beslutningen om hvorvidt man vil gøre brug af Smart Delivery er stadig op til den enkelte udgiver, men Microsoft skulle efter sigende have stor interesse i at det gælder alle spil udgivet på Xbox, og CD Projekt Red er eksempelvis blevet en af de første udgiver der støtter op om det med Cyberpunk 2077.
Når Microsoft går så aggressivt til værks, er det formodentligt også en erkendelses af at Xbox One aldrig blev den succesfulde efterfølger til Xbox 360 som man havde håbet på, hvilket ikke mindst skyldtes at konkurrenten Sony havde stor succes med deres eksklusive titler og marginalt stærkere hardware.
Phil Spencer, Executive Vice President of Gaming hos Microsoft og frontmanden for Xbox, har i sin tid som spydspids for projektet været god til at lytte, love og følge op på de mangler som har ladet konkurrenten trække fra dem.
Det har indtil videre resulteret i en kraftig opskalering af interne hold der arbejder på eksklusivt indhold til Xbox, samt en langt mere fokuseret og succesfuld strategi.
Værd er det derfor at bemærke at det er selvsamme Spencer der tidligere har givet udtryk for at han vil sikre at Microsoft har den teknisk stærkeste konsol når den næste konsol-generation går i gang, med et ønske om 60 billeder i sekundet som standard, og nærmest lydløs hardware på alle tidspunkter.
Hardware fra øverste hylde med en afsindig ydelse som nu er blevet bekræftet af giganten selv, i et angiveligt lydsvagt design lyder nærmest for godt til at være sandt.
Det lyder samtidigt også dyrt og det skal blive interessant at se hvilken pris konsollen bliver lanceret til.
Samtidigt skal det blive interessant at se hvordan Sonys modsvar bliver.
Rygterne har i lang tid fortalt om en PlayStation 5, der ikke vil råde over lige så mange tekniske-hestekræfter, men hvor meget ydelse er det japanske mærke villig til at give afkald på, hvis det viser sig at være sandt?
Og er det i stedet en mere succesfuld strategi at satse på en lavere pris ved lanceringen?
På konsol-fronten har Microsoft sjældent virket mere motiveret end de gør for tiden og planerne for den næste Xbox er ekstremt ambitiøse.
Vi glæder os til at kigge på konsollen når giganten er klar med den officielle offentliggørelse hvilket formodentligt sker på årets E3-messe til juni.
Læs også: Anmeldelse af Xbox Game Pass: Spil som abonnementsservice kan blive fremtiden