Googles historie er efterhånden brolagt med forsøg på at knække koden til , hvordan man kreerer en populær kommunikationsplatform.
Google Talk, Duo, Chat, Voice, Hangouts, Huddle, Allo, Project Fi, Voice, Duo, Inbox, Messages, Groups, Google+ og GMail er bare nogle af de mange chat-, besked- og kommunikationstjenester, som søgegiganten har forsøgt sig med igennem tiderne.
Ifølge oplysninger fra både interne kilder og Google Cloud CEO Thomas Kurianser, ser det nu ifølge The Information ud til, at når det gælder selskabets virksomhedsorienterede løsninger, vil Google forenkle og fokusere forsøgene.
Det sker via verserende udvikling af en samlet chat-app, der skal forene Gmail-, Hangouts og cloud-lagring fra Google Drive i en forenet ’Unified Communication’-app.
Se også: Google hæver priserne på Office-rivalen G Suite med 20 procent
Googles nye tiltag skal hjælpe Google med at konkurrere med blandt andre Microsofts løsninger til kontormiljøet som Teams eller den konkurrerende samarbejdsapp Slack.
Den nye løsning bliver i øjeblikket afprøvet internt i selskabet, lyder det.
Rydder op og styret fra skyen
Med sit nye sigte vil Google blandt andet rydde op i Hangouts-tjenesten og dennes to øvrige afskygninger til professionelle, videokonferencesystemet Hangouts Meet samt chat-tjenesten Hangouts Chat.
De tre tjenester skal rulles sammen til en endnu unavngivet app, som samtidig vil have dele af selskabets Gmail-løsninger og Google Drive indbygget.
Det nye program vil blive en del af Googles G Suite, der er selskabets cloud-baserede kontorpakke, som varetages af Googles Cloud-enhed.
Komplekst økosystem
Mens søgegigantens nye tiltag vil styrke Googles position i det professionelle marked, sår det samtidig tvivl om retningen for selskabets satsninger til private brugere.
Her er det sms- og chat-app’en Google Messages og videochat-tjenesten Duo, der gennem de seneste par år har været Googles fokus.
Det fokus sløres nu af, at selskabet vil flytte eksisterende Hangouts-brugere over til Hangout Chat og Meet i løbet af sommeren 2020. Hvilket effektivt vil fordele selskabets private brugere på to forskellige platforme.
Skæbnens ironi vil, at selve Hangout-tjenesten i 2013 blev lanceret af Google som den tjeneste, der skulle samle tech-gigantens kommunikations-tjenester under en fane.
Det blev ikke tilfældet.