EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager fortsætter ufortrødent med at afkræve Google og andre it-giganter indrømmelser og ændringer af forretningsmodellerne.
Senest peger hun på et behov for, at søgemaskinerne giver en form for rettigheder til de virksomheder, som optræder i søgeresultaterne og baserer sin virksomhed på netop det.
Over for Dansk Industris magasin DI Business peger kun konkret på, at ændringer i algoritmerne bag søgeresultaterne fra den ene dag til den anden kan udslette en virksomheds forretningsgrundlag.
“Det svarer til, at der er kommet nogle i nattens mulm og mørke og har taget butikskiltet ned, låst døren og kridtet vinduet. Du eksisterer simpelthen ikke mere. Her mener jeg, at det minimale er at sørge for, at virksomhederne har rettigheder, så de kan se, hvorfor de pludselig bliver rangeret anderledes i søgeresultaterne, og at der er en mæglingsmekanisme," siger hun til DI Business.
Hus siger også, at der generelt ikke er noget i vejen for at have succes og vokse til at blive en stor virksomhed. Men når man er stor og har mange kræfter, har man også et særligt ansvar.
“Du må ikke gøre det svært for andre at konkurrere mod dig og tage det hele selv, siger hun til DI Business.
Læs også:
New York Times: Vestager er big techs hårdeste modstander - og hun er først ved at gå i gang
Vestager åbner ny undersøgelse mod Google efter bøder for 59 milliarder
Margrethe Vestager har Apple Pay i søgelyset: Undersøger om konkurrenter udelukkes