En ny indstilling i Apples iPhone-software gør, at selskabets service-kanaler får særlige fordele på reparationer af visse iPhone-batterier.
Det erfarer mediet iFixit, som beskriver hvordan tredjepartsbatterier, vil udløse en service-besked om, at ’batteriet er beskadiget og skal udskiftes’.
Beskeden er den samme, som iPhone-brugere med aldrende eller beskadigede batterier kan møde, men vil altså dukke op selv med helt nye Apple-signerede batterier installeret af et tredjeparts-værksted eller brugeren selv.
Trækket betyder ifølge mediet, at det udelukkende er Apple selv eller Apple-autoriserede værksteder, der kan udskifte batteriet i de berørte iPhone-modeller, uden at brugeren mødes af fejlmeddelelser.
Apples nye politik blev oprindeligt opdaget af vloggeren Justin fra YouTube kanalen ’The Art of Repair’, som viser hvordan Apples tre nyeste smartphones, iPhone Xr, Xs samt Xs Max, er berørt af begrænsningen.
Selvom fejlmeddelelsen vil opstå, når et batteri udskiftes uden for Apples service-kanaler, vil det ikke resultere i ringere ydelse eller driftstid, noterer iFixit.
Forbrugerfjendsk tiltag
Rent teknisk fungerer begrænsningen ved, at Apple sammenholder informationer fra en micro-controller i batteriet og binder det op til iPhones-printplade. Får en iPhone informationer fra et nyt batteri, vil det give den nye ’service’-besked.
iFixit mener, at det rent teknisk vil være muligt at flytte micro-controlleren fra et batteri til et andet, men det vil kræve vanskelige operationer med loddekolben.
Trækket vil effektivt gøre det umuligt for brugere eller tredjeparter at udskifte et batteri ombord på de berørte iPhones, selv med et originalt iPhone-batteri fra Apple. Et træk som iFixit kalder for ’forbrugerfjendsk’.