Kina - verdens største marked for digitale løsninger - har omkring 800 millioner internetbrugere. Og det lyder da bare meget godt, når man som dansk virksomhed vil på jagt efter flere potentielle kunder.
Men selvom Kinas regering er blødt op for udenlandske virksomheder i de seneste par år, har langt fra alle danske virksomheder lige stort held med at drage mod Fjernøsten.
Det konkluderer en ny rapport fra Det Danske Handelskammer i Kina, der har kondenseret en række erfaringer fra danske virksomheders vigør i Kina.
Det skriver Finans.
Rapporten peger på, at det navnlig er det politiske system og de mange love, som danske virksomheder kan have svært ved agere i.
"I 2018 så vi, at der kom mange flere love, man som virksomhed skulle overholde. Kineserne er begyndt at håndhæve flere eksisterende love, som ikke blev håndhævet før. Det er især hos de små og mellemstore virksomheder, at det bliver et problem, for de har ikke altid ressourcerne til at sikre, at de imødekommer disse ændringer," lyder det fra Mads Vesterager, leder af handelskammeret i Kina, til Finans.
Et af de områder, som danske virksomheder finder særlig problematisk, vedrører cybersikkerhed, hvor en ny lov blandt andet har lagt op til, at de kinesiske myndigheder skal have adgang til alle virksomhedens servere.
Og så er der kopivareproduktionen i Kina, som man som dansk virksomhed er nødt til at sluge et vist stykke af vejen.
For selvom verdens folkerigeste land ifølge Kina-ekspert Christina Boustrup aldrig har været mere motiverede for at håndhæve lovgivningen, er det ikke ensbetydende med, at alt er på plads.
Den danske robotvirksomhed Mobile Industrial Robots fortæller således også over for Finans, at man må accepterer, at et juridisk patentforsvar i Kina er umuligt.
For den danske robotvirksomhed drejer det sig derfor helt basalt om at opveje ulemperne mod det enorme markedspotentiale.
Læs også: Kineserne kommer - hvad gør vi?: "Det bliver som en stor tsunami"