Da medstifteren af Tradeshift Mikkel Hippe Brun tog til Kina for seks år siden for at skaffe virksomheden adgang til det kinesiske marked, var det ikke med gode oplevelser.
Derfor advarer han nu andre danske virksomheder mod at forsøge sig i en af verdens største økonomier.
“Man kommer som en blåøjet dansker og tror på win-win-partnerskaber, men ender med at føle sig snøret og manipuleret. Måden, man driver forretning på i Kina, er bare mere hård og kontant. Det er bare en helt anden kultur,” siger Mikkel Hippe Brun til erhvervsmediet Finans.
Tradeshift havde ellers allieret sig med rådgivere, der skulle hjælpe den danske milliardstartup ind på det traditionelt set svære marked.
Men på trods af forberedelsen begik Tradeshift alle de fejl man kunne, forklarer medstifteren til erhvervsmediet.
Kæmpe startupsucces
Den danske startupsucces rundede i maj sidste år en værdiansættelse på syv milliarder kroner, og dermed Tradeshift betegnes som en såkaldt 'unicorn'.
Det er en betegnelse, der bruges om startups, som endnu ikke er blevet børsnoteret, men alligevel har en værdi på mindst én milliard dollars.
Tradeshifts administrerende direktør, Christian Lanng, har tidligere forttalt til det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg, at selskabet sigtede efter en børsnotering i løbet af de kommende 24 måneder.