Den danske shipping-gigant A.P. Møller Mærsk satser i disse år stort på digitalisering, og det betyder, at der sker en markant ændring i medarbejder-sammensætningen i det hæderkronede selskab.
Det skriver Børsen
Ifølge Adam Banks, it-direktør i A.P. Møller-Mærsk, er selskabet i disse år i færd med at hente tusindvis af nye it-folk ind i virksomheden.
"For at blive mere digitale er det nødvendigt at investere i tekniske kompetencer. For to et halvt år siden var vi 800 it-folk, nu har vi 3000 ansatte. Vi ansætter 26 nye personer om ugen, og om halvandet år tror jeg, vi lander på 4500-5000 medarbejdere," siger han til Børsen.
Læs også: Mærsk og IBM's blockchain-projekt har nu været på prøve i 12 måneder: Her er resultaterne
Vil stå for hele fødekæden
Den massive rekruttering hænger ifølge Adam Bank sammen med, at Mærsk har en målsætning om at selskabet skal have ansvaret for hele fødekæden, når containere skal flyttet fra fabrikken og ud til slutkunden.
Et af bedste eksempler på Mærsk digitale omstilling er selskabets satsning på blockchain-platformen Tradelens, der bliver udviklet i samarbejde med IBM.
Platformen har blandt andet fået opbakning fra verdens næst- og tredjestørste rederier, MSC og CMA CGM.
Læs også: Rivaler melder sig ind i Mærsks store blockchain-projekt: Står over for gennembrud