Godmorgen. Her kommer onsdagens morgen-briefing fra Computerworld.
Vi begynder dagens hurtige nyhedsoverblik med en ny uddannelse på Syddansk Universitet, hvor der nok skal blive masser af data i pensum.
Ny data science-uddannelse på Syddansk Universitet
Til september 2019 slår Syddansk Universitet dørene op for en ny kandidatuddannelse i data science.
Det står klart efter, at Uddannelses- og Forskningsministeriet netop har godkendt en række nye uddannelser inden for datavidenskab.
”Det er meget glædeligt, at vi nu har åbnet for ansøgninger til kandidatuddannelsen i Data Science. Uddannelsen er speciel, fordi alle med en bachelor eller professionsbachelor kan søge om optagelse," lyder det fra Martin Svensson, Institutleder for Institut for Matematik og Datalogi på Syddansk Universitet.
"Det betyder, at studerende med meget forskellige faglige baggrunde kan få en helt unik uddannelsesprofil. Studerende med en bachelor i for eksempel idræt, antropologi, sygepleje, biologi, økonomi eller markedsføring kan læse en kandidatuddannelse, som forbereder dem til at varetage de nye typer job, som både det offentlige og private erhvervsliv allerede mangler medarbejdere til,” fortsætter han.
De seneste måneder har Syddansk Universitet modtaget over 200 henvendelser fra studerende, som gerne vil have besked, når data science-uddannelsen er godkendt.
Ansøgningsfrist til den toårige kandidatuddannelse i Data Science på SDU er 30. april 2019.
Du kan læse mere om uddannelsen og ansøgningskrav her.
Tre milliarder online transaktioner på to år og tre måneder
For tyve år siden debuterede DIBS som en af landets første netbetalingstjenester, og siden er udviklingen i antal online transaktioner mildest talt eksploderet.
Onlinebetalingsleverandøren, der i dag er en del af Nets, melder, at den i alt har håndteret tre milliarder transaktioner for danske og nordiske webshops siden stiftelsen i 1998.
DIBS tilbagelagde hoppet fra to til tre milliarder transaktioner på under to et halvt år, mens det tog leverandøren hele 15 år at få den første milliard i hus.
"Kigger vi på tallene, så vokser dansk e-handel i snit omkring 20 procent årligt og det kan mærkes. Med 20 år på bagen har vi i DIBS kunnet mærke, hvordan den vækst er kommet støt og i de senere år virkelig har taget fart. Samtidig var vi de første til at åbne for Dankort-betalinger på nettet, så gennem tiden har vi været med til at forme e-handlen," lyder det fra Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS
Sidste år brugte danskerne ifølge DIBS 133,5 milliarder kroner på onlinehandel. Heraf tegnede rejser sig for 50 procent af det samlede beløb, 35 procent af købene var fysiske varer såsom tøj og elektronik, mens de resterende 15 procent er gået til tjenester og abonnementsbaserede ydelser.
I dag leverer DIBS betalingsløsninger til i omegnen af 30.000 nordiske webshops.
Fire danske forskningsartikler optaget på ledende AI-konferencer
Vi hører ofte om, hvor mange milliarder Kina og USA investerer i kunstig intelligens, og det kan synes svært for et lille land som Danmark at følge med i den hæsblæsende kamp om digital intelligens.
Men det gælder tilsyneladende ikke inden for skole- og uddannelsesområdet, hvor Danmark i øjeblikket er med i toppen af AI-forskning.
På blot en enkel uge i april blev fire danske artikler optaget på ledende AI-konferencer. Den ene blev vurderet til en fjerdeplads ud af 426 internationale artikler i konkurrence med ledende universiteter og store spillere fra industrien som Google, Microsoft og Baidu.
Professor Stephen Alstrup fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU) og leder af algoritmedelen i samfundspartnerskabet for big data (DABAI), er begejstret for udviklingen, og mener at forskningsartiklerne er med til at understrege, at vi kan blande os i toppen.
"Da jeg for tre år siden sagde, at vi skulle være ledende indenfor AI på skoleområdet, så var vi på rimelig bar bund. Men den her satsning viser, at når vi sætter os noget for, så kan vi også. Det har givet et hav af topresultater og har bragt Danmark ind i toppen af AI-forskning til uddannelsessektoren. De resultater, vi har opnået, har samtidig hjulpet med at modne branchen herhjemme,” lyder det fra ham.
Udviklingen skyldes ifølge DABAI, at der de seneste år har været en stor vækst i det, man kalder Edtech-branchen, der dækker over, at de digitale læringsmidler i stigende grad finder vej til undervisere, studerende og erhvervslivet.
Danmarks topplacering på området er ifølge organisationen også hjulpet på vej af, at Innovationsfonden for tre år siden støttede DABAI, hvor man blandt andet nedsatte man en forskningsgruppe med fokus på netop skolesektoren.
Dansk softwareselskab vil fordoble væksten i flere år
I de knap fem år, det danske softwareselskab Konsolidator har eksisteret, er der blevet hevet 50 kunder ind i porteføljen.
Nu skal der mere fart på, og derfor skal antallet af nye kunder fordobles hvert år de næste tre til fire år.
Konsolidator går samtidig på Nasdaq First North, hvor der skal hentes knap 20 millioner kroner til at gå på jagt efter nye kunder.
Det skriver Børsen.
Konsolidators softwareprodukt skal erstatte specielt mindre og mellemstore koncerners problemer med at sammenkøre regnskabstal fra datterselskaberne og moderselskabets egne tal.
Det marked rummer ifølge direktør og medstifter Claus Finderup Grove store muligheder.
"Vi arbejder med nogle voldsomme vækstestimater. Der er cirka 200.000 koncerner i Europa, der benytter Excel til denne relativt komplicerede opgave, og vi har cirka 50 kunder," fortæller han til Børsen.
Twitter hæver omsætningen men taber brugere
Vi slutter hos Twitter, der på et år har tabt seks millioner brugere.
Det viser det sociale medies regnskab for første kvartal, skriver Techcrunch.
Antallet af aktive månedlige brugere var 330 millioner mod 336 millioner brugere i samme kvartal for et år siden.
Twitter forbedrer dog samtidig sin toplinje, hvor selskaber har øget sin omsætning med 18 procent til i alt 787 millioner dollars svarende til 5,2 milliarder kroner.
Lidt over 86 procent af Twitters omsætning kan henføres til annoncering og reklamer. Og det sociale medie fremhæver blandt andet, at der har været en stærk vækst på videoreklamer i første kvartal.