Svenskerne skal forberede sig på, at de snart kan få skannet deres ansigter, når de skal på shopping-tur.
Det skriver det svenske it-medie Breakit.
Ifølge mediet arbejder det svenske ejendomsselskab AMF Fastigheter, der ejer flere indkøbscentre i den svenske hovedstad Stockholm, sammen med Silicon Valley-selskabet Deep North på et pilotprojekt, der skal teste en ny form ansigtsgenkendelse i butikshandlen.
Teknologien kan ifølge Breakit bruges til at identificere kundernes alder og køn og vil desuden være i stand til at identificere kundernes humør.
Indførelsen af teknologien er ifølge Breakit et led i den stigende dataindsamling der i disse år sker i fysiske butikker, der i stigende grad arbejder på at kunne matche den dataindsamling, som foregår i internetbutikker.
”Grænsen mellem online og offline bliver i disse år mindsket, og nu ser vi, at flere og flere digitale teknologier gør deres indtog i fysiske butikker,” siger Annelie Gullström fra AMF Fastigheter til Breakit.
Kan stride mod GDPR
Ifølge det svenske medie kan brugen af ansigtsgenkendelse dog være i strid med GDPR-reglerne.
Det svenske datatilsyn, Datainspektionen, oplyser til Breakit, at det endnu er uklart om brugen af denne type teknologi vil være i strid med reglerne.
”Men hvis du begynder at identificere mønstre, hvor du kan se, at folk gentagne gange opholder sig specifikke steder, så begynder det at nærme sig personlige data, og så kan det ikke udelukkes, at teknologien bryder loven,” siger Jenny Bård, der er jurist hos Datainspektionen til Breakit.