Der findes entusiastkredse der kan bringes i en næsten ekstatisk tilstand af den raspende lyd af en klassisk luftkølet Porsche 911-motor. Og som synes at verden generelt er gået ned ad bakke siden skiftet til en vandkølet løsning i 1997.
De mange entusiaster ser dog ikke ud til at have dæmpet begejstringen for Porsches kommende rent elektriske bil, kaldet Porsche Taycan.
På trods af at Taycan ikke kan forudbestilles og stadig er ved at blive testet har knapt 20.000 kunder indtil videre skrevet sig op og betalt de 2.500 Euro i depositum der koster at komme forrest i køen.
Det fortæller Porsches CEO Oliver Blume, som også antyder at hele 3.000 af ikke-forudbestillingerne kommer fra oliestaten Norge.
Den store forudinteresse, som i sin tid også ramte Tesla, betyder at Porsche nu arbejde for at udvide produktionskapaciteten for de radikalt anderledes biler. Og at Porsches CEO åbner op for at kunder på ventelisten i mellemtiden vil kunne få adgang til koncernens andre biler i hybrid-udgaver.
Der er endnu ikke sat en startdato for produktionen af Taycan eller en endelig pris. Men Porsche har tidligere annonceret at modellen vil komme i to versioner, hvor den billigste med det lille batteri vil koste under 100.000 Euro.
Bilfirmaet vil dog som udgangspunkt starte med at producere den dyrere model med et større batteri.
Ud over Taycan, som er en sedan a la Tesla S, har Porsche også annonceret en batteridrevet SUV kaldet Cross Turismo. Her vil produktionen, ifølge CEO Oliver Blume, først begynde ”i starten af det kommende årti”.