Godmorgen denne tidlige torsdag morgen. Her får du som altid overblikket over dagens it-nyheder.
Vi tager hul på dagen hos den danske forskningsverden, hvor der tilsyneladende ikke bliver investeret nok i digitalisering.
"Danmarks digitale fremtid hviler kun på 335 personer"
Der bliver forsket markant mindre i digitalisering sammenlignet med andre lande, som vi normalt sammenligner os med.
Sådan lyder advarslen fra Stephen Alstrup, der er professor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.
Det skriver DI's medlemsmedie DI Business.
"Når man ser på de højere læreranstalter i Danmark, så sidder der cirka 235 personer, som er højt specialiseret inden for det digitale område – datalogi og softwareudvikling – og kun et fåtal af dem arbejder med algoritmer og kunstig intelligens. Det er simpelthen for få, hvis vi skal sikre Danmarks internationale styrkeposition i de kommende år," siger Stephen Alstrup til mediet.
Ifølge DI Business har regeringen afsat 300 millioner kroner af den såkaldte forskningsreserve til det digitale område. Samtidig har flere andre OECD-lande dog investere langt flere penge på det digitale område.
Tyskland bruger eksempelvis 7,5 milliarder kroner på digital forskning frem mod 2020.
PostNord ansætter ny teknologi-direktør
Danske Eigil Møller Nielsen er blevet udnævnt som ny drifts- og teknologidirektør hos det dansk-svenske pakke postselskab PostNord.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Her får han blandt andet ansvarfor har PostNords e-handelsafdeling, og bliver en del af selskabets koncernledelse.
"Jeg er meget glad for, at Egil Møller Nielsen har takket ja til stillingen og flytter til Sverige for opbygge vores nye enhed Operations & Technology. Han kommer med indgående viden og værdifuld indsigt i, hvordan først og fremmest pakke- og e-handelsmarkedet fungerer i Norden og globalt,” siger Postnords administrerende direktør og koncernchef Håkan Ericsson ifølge meddelelsen.
Eigil Møller Nielsen har tidligere arbejdet for både DSV, Lego og Bodum.
Flere digitale transportmidler på vej til København
Transportbranchen er for alvor blevet digitaliseret, og nu ser det ud til at udviklingen begynder at tage fart.
I de senere måneder har beboerrne i de danske storbyer kunnet leje to forskellige el-løbehjul gennem en app på deres telefon, og nu er der flere på vej.
Det skriver Politiken.
Indtil videre er det kun det svenske selskab Voi og tyske Tier, der har tilladelse til at leje de digitale løbehjul i København, men ifølge avisen er der flere på vej i kulissen.
LIME, Bird, Pony, Wind, Foxe og Donkey Republic er navnene på de løbehjulsudlejere, der er klar til at indtage de københavnske gader og telefoner, hvis Københavns Kommune vælger at give markedet for de digitale dele-løbehjul fri.
Du kan læse mere om den digitale udvikling på transportmarkedet her: Vi fik at vide, at en selvkørende revolution snart ville ramme os - nu står det klart, at de førerløse biler har lange udsigter
Facebooks omdømme blandt brugerne styrtdykker
En opgørelse af omdømmet blandt de 100 mest kendte virksomheder i USA er præget af tech-selskaber både i toppen og bunden.
Mest bemærkelsesværdigt er det, at verdens største sociale netværk, Facebook, rasler ned af listen.
Det skriver det amerikanske webmedie Axios.
Efter at have ligget nummer 50 sidste år på listen over de selskaber i USA med det bedste ry, ligger Zuckerbergs virksomhed nu på en 98. plads.
Faldet skyldes formodentlig de mange skandale-sager, der har præget nyhedsbilledet det seneste år, hvor Cambrige Analytica-skandalen er blandt de mest kendte.
I den anden ende af listen finder vi en anden amerikansk gigant. Amazon ligger nemlig nummer to på listen over virksomheder med det bedste omdømme.
Der imellem finder vi selskaber som Netflix, der ligger nummer 24, Apple er nummer 32, mens Google også har taget et styrt fra i 2012 at ligge i toppen til i år at ende på en 41. plads.
Facebook vil fokusere mere på private opslag
Vi bliver hos Facebooks blakkede ry, som stifteren Mark Zuckerberg nu forsøger at rette op på.
Det sociale netværk vil nemlig bevæge sig væk fra, at brugerne deler indhold offentligt og i stedet fokusere på private og krypterede kommunikation mellem brugerne.
Det skriver The New York Times.
Facebook har de senere år været på opkøb blandt flere af konkurrenterne. Selskabet har blandt andet opkøbt Whatsapp og Instagram, og det er tilsyneladende en del af den nye strategi.
"Vi bygger en platform for social kommunikation på linje med den retning, som folk i stigende grad interesserer sig for: Private beskeder mellem hinanden," siger Mark Zuckerburg i et interview ifølge The New York Times.
Han afviser dog samtidig, at de offentlige platforme som Facebook omvendt kommer til at forsvinde, men han vil selv prioritere at skabe produkter, der forfølger den nye strategi.