Datatilsynets svenske søstermyndighed Datainspektionen er ved at drukne i henvendelser fra svenske virksomheder, borgere og myndigheder.
To tredjedele af de telefonopkald myndigheden har modtaget i 2018 er ikke blevet besvaret.
Det viser Datainspektionens årsberetning, ifølge Computersweden.
Antallet af skriftelige sager i Sverige er steget med 40 procent til 11.000 for sidste år.
I begyndelsen af 2018 have Datainspektionen 50 såkaldte åbne sager. Imod slutningen af året lå det tal på 4.000.
Samtidig er antallet af sager, der betegnes som 'komplicerede anmodninger' fordoblet fra 400 til 800 efter 25. maj.
De svenske myndigheder har ellers fået hævet mandskabet fra 57 til nu at tælle 87 personer, men det har altså tilsyneladende ikke været nok til at klare de mange henvendelser.
GDPR har givet mere arbejde i hele Europa
Det danske Datatilsyn har også haft nok at se til efter, at GDPR trådte i kraft 25. maj.
I sin årsberetning skrev Datatilsynet, at man i 2018 havde modtaget 2.780 indberetninger om brud på GDPR.
Her er man dog lidt bedre med. Det er 'kun' 700 sager, der endnu ikke er blevet behandlet af data-myndigheden.
Læs mere her:
Her er de største GDPR-syndere: Danske kommuner og telebranchen har flest brud på persondataloven