Streaming-giganten Netflix har haft et godt 2018 – faktisk er det FAANG-selskabet, som har præsteret bedst i en periode der har været præget af usikkerhed og handelskrig.
Det har ikke forhindret selskabets aktie i at stige med en tredjedel igennem 2018.
Bag den positive vækst er en satsning fra streaming-kæmpen, som midt på året udfordrede Apples iTunes-butik, ved at fraskære brugerne muligheden – og enkelheden – ved at betale igennem Apples butik.
Trækket, som ellers gør det mindre enkelt at tilmelde sig tjenesten via Apples økosystem, viser sig nu at give pote.
Ifølge data fra analyseselskabet Sensor Tower, har Netflix omsat for 853 millioner dollar sidste år, knap 5,5 milliarder kroner igennem iOS-app’ens brugere. Det skriver Techcrunch.
Se også: Netflix halverer prisen på visse abonnementer - til gengæld skal du droppe fjernsynet
Apples andel igennem iTunes-betalinger udgør omkring 256 millioner dollar, næsten 1,7 milliarder kroner. Nu står Netflix til at bevare en stadigt større andel af den kage.
Netflix har siden 2016 været den bedst indtjenende app på Apples iTunes-platform.
På Google konkurrerende Play Butik har Netflix også forment brugerne fra at betale igennem Googles platform siden maj 2018.
Stadigt flere selskaber forsøger at omgå Apples og Googles platforme, når det gælder for betaling af app-services.
Epic Games, spilselskabet bag forrige sommers app-succesen Fortnite, noterede sig ved slet ikke at eksistere på Google Play Butik. Et træk, der har sparet selskabet for over 50 millioner dollar i Google-betalinger.
Læs også: Netflix ruster op i krigen mod billig streaming: Ni ud af ti vpn-løsninger blokeres