Digitaliseringsstyrelsen afblæser pludselig det store udbud om en ny Digital Post-løsning.
Det sker, fordi styrelsen har konstateret unøjagtigheder eller forbehold, der har rejst tvivl om indholdet og de modtagne tilbuds konditionsmæssighed,” meddeler styrelsen nu.
Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Adam Lebech, siger til Computerworld, at annulleringen skyldes fejl i det tilbuds-materiale, som Digitaliseringsstyrelsen har fået ind fra de to leverandører, der har budt på opgaven.
Styrelsen prækvalificerede i foråret IBM, e-Boks og Netcompany til opgaven, der har en værdi på 235 millioner kroner og en løbetid på hele 60 måneder.
IBM har siden trukket sig fra udbuddet, hvilket altså betyder, at e-Boks og Netcompany har budt på opgaven.
"Der er tale om meget små fejl i forbindelse med tidsplan og lignende, som er på grænsen til slåfejl, og som jeg nok hellere vil betegne som unøjagtigheder," siger Adam Lebech til Computerworld.
Ifølge ham er der tale om lidt forskellige typer af fejl i de to tilbud, som imidlertid kan føre til det, som han kalder for 'høj konditionsmæssig risiko.'
"Og det får os altså til at annullere nu. Det er meget ærgerligt, men det er vi nødt til at gøre, da der er praksis for, at den slags unøjagtigheder vil føre til, at vi ville skulle annullere på et senere tidspunkt. Og derfor vælger vi at gøre det nu," siger han.
Vicedirektøren vil ikke komme nærmere ind på, hvori konkret de pågældende fejl består.
"Der er tale om små unøjagtigheder i materialet, men jeg vil ikke komme ind på de konkrete ting af hensyn til udbudsmaterialet, for det er utroligt vigtigt, at konkurrencen er lige," siger han.
Adam Lebech ærgrer sig, for Digitaliseringsstyrelsen har ifølge ham fået to gode tilbud fra henholdsvis e-Boks og Netcompany.
"Begge er af meget høj kvalitet, så det er superærgerligt," siger vicedirektøren.
Den nuværende løsning leveres af e-Boks, der har haft opgaven siden 2009.
Skal sendes i udbud igen
Styrelsen vil nu sende den store opgave i genudbud.
“Herved kan tilbudsgiverne på lige vilkår fremsende nye tilbud, der lever op til udbudsbetingelserne,” lyder det fra styrelsen.
Det nye udbud kommer til at tage mindst tre måneder. Den nye Digital Post-løsning skal være klar i 2021.
Der er tale om en af de helt centrale løsninger i kommunikationen mellem det offentlige Danmark og borgerne.
Den nuværende digitale post-løsning omfatter for tiden 4,5 millioner danskere, 750.000 virksomheder og 500 myndigheder.