Hver tredje it-kontrakt indgået i løbet af det seneste år er end i konflikt, viser en undersøgelse, som Danske IT-Advokater har foretaget med svar fra 309 it-beslutningstagere, skriver IT Watch
De danske it-advokater rådgiver blandt andet om konflikt-håndtering og lignende.
Ifølge undersøgelsen handler 58 procent af konflikterne mellem kunder og leverandører om omfanget og kvaliteten af det leverede, mens hver tredje konflikt handler om leveringstidspunkt og hver tredje om betalingen.
Bestyrelsesmedlem i Danske IT-Advokater, Kim G. Hansen, siger til mediet, at en stor del af balladen skyldes upræcise beskrivelser.
“Køberen er måske ikke super professionel på det, de skal købe, og så får de beskrevet noget, som de tænker, lyder rigtig godt, men som leverandøren måske har en anden opfattelse af, hvad egentlig er, fordi de tænker på en anden måde og har en anden begrebsverden,” siger han.
Danske IT-Advokater udarbejdede en lignende undersøgelse i fjor. Her var resultatet, at næsten fire ud af 10 virksomheder oplever ballade med deres it-leverandør i it-projekter til mere end en million kroner.
Måske ikke overraskende anbefalede it-advokaterne dengang, at man for at undgå ballade sørger for at få styr på kontrakt-håndteringen.
Læs også:
Advarsel fra it-advokat: Sådan forsøger software-firmaerne at malke dine licenser
Danske advokater: Hvert femte firma i konflikt med it-leverandør
Pas på de kostbare faldgruber: Her er eksperternes 10 gode råd om cloud-aftaler