Googles betalingsløsning, Google Pay, blev lanceret i Danmark i slutningen af oktober, men ifølge Forbrugerrådet Tænk lever løsningen ikke op til de danske regler for betalingstjenester.
Det skriver Berlingske.
De danske regler på området stillet krav om, at det skal være tydeligt for forbrugerne, hvad deres data bliver brugt til, men det er ifølge Forbrugerrådet på ingen måde tydeligt, når man læser Google Pays vilkår, hvor der bliver henvist til fem forskellige servicevilkår.
Derudover mener Forbrugerrådet også, at Google åbner for at forbrugernes betalingsdata kan bruges til tjenester, der er rettet mod tredjepart, hvilket ifølge forbrugerorganisationen også vil være i strid med dansk lov.
”Google har en særlig formulering, som åbner op for, at data kan bruges til tjenester rettet mod tredjeparter. Det er meget klart i den danske lovgivning, at sådanne data kun må bruges til tjenester, der er direkte henvendt til forbrugeren,” siger Troels Hauer Holmberg, seniorøkonomi i Forbrugerrådet til Berlingske.
I en mail til Berlingske slår Google dog fast, at selskabet aldrig sælger data til tredjepart.
”Når data indsamles via Google Pay, sker det først og fremmest for at få produktet til at fungere, som det skal – og Google sælger dem aldrig til tredjepart. Google bruger heller ikke data i annonceøjemed, f.eks. til målretning af annoncer,« skriver Google i en e-mail til avisen.
Google Pay blev lanceret i Danmark den 30. oktober, hvor den tilgængelig for kunder hos Jyske Bank, Nordea og Danske Bank.