It-selskabet Globetam stiller sig helt ‘uforstående’ over for kritik fra Domsstolsstyrelsen, som er utilfreds med kvaliteten af it-systemet MinRetssag.dk, som Globeteam står bag.
Domstolsstyrelsen meddelte fornylig, at kvaliteten af systemet ‘er lavere end forventet.’
“Vi har modtaget et system, som it-teknisk ‘ikke lever op til det, som man kan forvente af et moderne system. [...] Systemets opbygning og arkitektur er ikke hensigtsmæssig;” lød den hårde kritik fra styrelsen under overskriften Stabiliseringsplan for minretssag.dk.
Denne kritik afviser Globeteam nu. Selskabet mener ikke, at det kan klandres for, at it-projektet er kørt skævt.
“Udviklingen af it-systemet blev indledt i 2008. Først i 2015 blev Globeteam hyret til at levere den første brugervendte leverance til Domstolsstyrelsens egenudviklede platform. Ud af den samlede udgift til projektet på godt 160 millioner kroner,. har Globeteams andel for den projektleverance været i størrelsesordenen 20 millioner kroner,” meddeler selskabet her.
Har opfyldt alle krav
Administrerende direktør, Claus Moldow, ‘stiller sig undrende’ over, at styrelsen nu kritiserer platformen så voldsomt.
“I forbindelse med at vi afleverede systemet, gennemtestede og godkendte Domstolsstyrelsen platformen," siger Claus Moldow.
Han peger på, at platformen gennem hele perioden har opfyldt alle månedlige krav om svartider, som Domsstolsstyrelsen selv har opsat.
"...også selv om systemet har været udsat for en spidsbelastning, der ligger væsentligt udover de maksimumkrav, som systemet efter Domsstolsstyrelsens specifikationer skulle være dimensioneret til,” siger han.
Bygget på gammel platform
Ifølge Globeteam skyldes en lang række af de problemer, som Minretssag.dk er løbet ind i, ‘i høj grad’ at Domstolsstyrelsen har krævet, at det nye it-system skulle bygges oven på en gammel arkitektur og datamodel.
“Minretssag.dk bygger på kundens hidtidige platform, som blev udviklet i perioden fra 2008-2012. Systemet er således på stort set alle områder bygget op omkring en arkitektur og en datamodel, som var fastlagt af Domstolsstyrelsen på forhånd. Alene på grund af platformens alder er der naturligvis områder, som med fordel kunne fornyes,” siger Claus Moldow.
Mange problemer
MinRetssag.dk har indtil videre kostet mere end 160 millioner kroner. Udrulningen blev påbegyndt for et års tid siden, men systemet er fortsat ustabilt og problemfyldt for danske dommere og advokater.
Det kan for eksempel tage op mod 25 minutter at logge sig på systemet.
Systemet gik oprindeligt under navnet Juridiske Fagsystemer, JFS, men skiftede sidste år navn til Civilsystemet.
Læs også:
Læs også:
Dansk it-projekt syv år forsinket: Leverandør overrasket over projektets faktiske størrelse
Dansk it-system til sagsbehandling overskrider tidsplan og budget: Her er det gået galt