Artikel top billede

Globeteam helt 'uforstående' over for hård kvalitets-kritik fra Domstolssstyrelsen over omstridt nyt it-system

It-selskabet Globeteam er helt ‘uforstående’ over for den hårde kritik, som Domstolsstyrelsen har rettet mod kvaliteten af et it-system, som selskabet har leveret. Men styrelsen har selv været med, mener Globeteam-chef Claus Moldow.

It-selskabet Globetam stiller sig helt ‘uforstående’ over for kritik fra Domsstolsstyrelsen, som er utilfreds med kvaliteten af it-systemet MinRetssag.dk, som Globeteam står bag.

Domstolsstyrelsen meddelte fornylig, at kvaliteten af systemet ‘er lavere end forventet.’

“Vi har modtaget et system, som it-teknisk ‘ikke lever op til det, som man kan forvente af et moderne system. [...] Systemets opbygning og arkitektur er ikke hensigtsmæssig;” lød den hårde kritik fra styrelsen under overskriften Stabiliseringsplan for minretssag.dk.

Denne kritik afviser Globeteam nu. Selskabet mener ikke, at det kan klandres for, at it-projektet er kørt skævt.

“Udviklingen af it-systemet blev indledt i 2008. Først i 2015 blev Globeteam hyret til at levere den første brugervendte leverance til Domstolsstyrelsens egenudviklede platform. Ud af den samlede udgift til projektet på godt 160 millioner kroner,. har Globeteams andel for den projektleverance været i størrelsesordenen 20 millioner kroner,” meddeler selskabet her.

Har opfyldt alle krav

Administrerende direktør, Claus Moldow, ‘stiller sig undrende’ over, at styrelsen nu kritiserer platformen så voldsomt.

“I forbindelse med at vi afleverede systemet, gennemtestede og godkendte Domstolsstyrelsen platformen," siger Claus Moldow.

Han peger på, at platformen gennem hele perioden har opfyldt alle månedlige krav om svartider, som Domsstolsstyrelsen selv har opsat.

"...også selv om systemet har været udsat for en spidsbelastning, der ligger væsentligt udover de maksimumkrav, som systemet efter Domsstolsstyrelsens specifikationer skulle være dimensioneret til,” siger han.

Bygget på gammel platform

Ifølge Globeteam skyldes en lang række af de problemer, som Minretssag.dk er løbet ind i, ‘i høj grad’ at Domstolsstyrelsen har krævet, at det nye it-system skulle bygges oven på en gammel arkitektur og datamodel.

“Minretssag.dk bygger på kundens hidtidige platform, som blev udviklet i perioden fra 2008-2012. Systemet er således på stort set alle områder bygget op omkring en arkitektur og en datamodel, som var fastlagt af Domstolsstyrelsen på forhånd. Alene på grund af platformens alder er der naturligvis områder, som med fordel kunne fornyes,” siger Claus Moldow.

Mange problemer

MinRetssag.dk har indtil videre kostet mere end 160 millioner kroner. Udrulningen blev påbegyndt for et års tid siden, men systemet er fortsat ustabilt og problemfyldt for danske dommere og advokater.

Det kan for eksempel tage op mod 25 minutter at logge sig på systemet.

Systemet gik oprindeligt under navnet Juridiske Fagsystemer, JFS, men skiftede sidste år navn til Civilsystemet.

Læs også:

Læs også:

Dansk it-projekt syv år forsinket: Leverandør overrasket over projektets faktiske størrelse

Dansk it-system til sagsbehandling overskrider tidsplan og budget: Her er det gået galt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere