Artikel top billede

Globeteam helt 'uforstående' over for hård kvalitets-kritik fra Domstolssstyrelsen over omstridt nyt it-system

It-selskabet Globeteam er helt ‘uforstående’ over for den hårde kritik, som Domstolsstyrelsen har rettet mod kvaliteten af et it-system, som selskabet har leveret. Men styrelsen har selv været med, mener Globeteam-chef Claus Moldow.

It-selskabet Globetam stiller sig helt ‘uforstående’ over for kritik fra Domsstolsstyrelsen, som er utilfreds med kvaliteten af it-systemet MinRetssag.dk, som Globeteam står bag.

Domstolsstyrelsen meddelte fornylig, at kvaliteten af systemet ‘er lavere end forventet.’

“Vi har modtaget et system, som it-teknisk ‘ikke lever op til det, som man kan forvente af et moderne system. [...] Systemets opbygning og arkitektur er ikke hensigtsmæssig;” lød den hårde kritik fra styrelsen under overskriften Stabiliseringsplan for minretssag.dk.

Denne kritik afviser Globeteam nu. Selskabet mener ikke, at det kan klandres for, at it-projektet er kørt skævt.

“Udviklingen af it-systemet blev indledt i 2008. Først i 2015 blev Globeteam hyret til at levere den første brugervendte leverance til Domstolsstyrelsens egenudviklede platform. Ud af den samlede udgift til projektet på godt 160 millioner kroner,. har Globeteams andel for den projektleverance været i størrelsesordenen 20 millioner kroner,” meddeler selskabet her.

Har opfyldt alle krav

Administrerende direktør, Claus Moldow, ‘stiller sig undrende’ over, at styrelsen nu kritiserer platformen så voldsomt.

“I forbindelse med at vi afleverede systemet, gennemtestede og godkendte Domstolsstyrelsen platformen," siger Claus Moldow.

Han peger på, at platformen gennem hele perioden har opfyldt alle månedlige krav om svartider, som Domsstolsstyrelsen selv har opsat.

"...også selv om systemet har været udsat for en spidsbelastning, der ligger væsentligt udover de maksimumkrav, som systemet efter Domsstolsstyrelsens specifikationer skulle være dimensioneret til,” siger han.

Bygget på gammel platform

Ifølge Globeteam skyldes en lang række af de problemer, som Minretssag.dk er løbet ind i, ‘i høj grad’ at Domstolsstyrelsen har krævet, at det nye it-system skulle bygges oven på en gammel arkitektur og datamodel.

“Minretssag.dk bygger på kundens hidtidige platform, som blev udviklet i perioden fra 2008-2012. Systemet er således på stort set alle områder bygget op omkring en arkitektur og en datamodel, som var fastlagt af Domstolsstyrelsen på forhånd. Alene på grund af platformens alder er der naturligvis områder, som med fordel kunne fornyes,” siger Claus Moldow.

Mange problemer

MinRetssag.dk har indtil videre kostet mere end 160 millioner kroner. Udrulningen blev påbegyndt for et års tid siden, men systemet er fortsat ustabilt og problemfyldt for danske dommere og advokater.

Det kan for eksempel tage op mod 25 minutter at logge sig på systemet.

Systemet gik oprindeligt under navnet Juridiske Fagsystemer, JFS, men skiftede sidste år navn til Civilsystemet.

Læs også:

Læs også:

Dansk it-projekt syv år forsinket: Leverandør overrasket over projektets faktiske størrelse

Dansk it-system til sagsbehandling overskrider tidsplan og budget: Her er det gået galt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere






White paper
TIDSBEGRÆNSET KAMPAGNE: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner GRATIS.