Fremtidsscenariet som det hollandske politis CIO, Hans Schönfeld, forestiller sig er enkelt:
Forestil dig at du på vejen hjem fra arbejde opdager, at din P-plads er tom – nogen har stjålet din Tesla (eller en tilsvarende fancy selvkørende bil). Du ringer til politiet, og giver dem samtykke til en såkaldt ’takeover’.
Derefter sætter din bil kurs mod den nærmeste politistation.
Den mest interessante detalje her er, at hvis biltyven befinder sig i bilen, vil han forblive spærret inde i bilen indtil politiet kan anholde ham.
Det er blandt flere at de forsøg, som det hollandske politi undersøger i deres granskning af, hvordan selvkørende biler kan udnyttes til at forhindre kriminalitet. Det skriver The Next Web.
”Vi har undersøgt hvorvidt vi kan få selvkørende biler til at stoppe eller køre til en bestemt lokation”, fortæller Schönfeld og fortsætter: ”Og konklusionen er: at det kan vi sandsynligvis”.
Læs også: Danmarks cyber-politi råber vagt i gevær: Du skal fortælle, når du bliver hacket
”Vi har forsøgt os med flere biltyper; Tesla, Audi, Mercedes og Toyota,” forklarer han.
” Vi har haft et samarbejde med de bilfabrikanter fordi denne type undersøgelse er værdifuld for dem. Hvis vi kan hacke os ind i de biler, så kan andre også”.
Fordele og ulemper ved forbundne biler
Schönfeld vurderer, at der vil gå op til ti år, før selvkørende biler bliver tilgængelige i Holland, men han forventer at forbundne biler med internetforbindelse vil blive mainstream inden da.
I takt med at IoT-biler vinder frem, vil de kunne kommunikere med smart-udstyr omkring dem såsom intelligent vejbelysning og trafiklys.
Han ser også fordele i, hvordan de forbundne biler også vil vide noget om passagererne ombord.
”Lad os forestille os, at du har været ude for en ulykke. Det er nat, det er mørkt og du er kørt ind i grøften. Din bil vil være i stand til at vide at du har været ude for et uheld ved at monitorere bilens G-påvirkning. Den vil være i stand til at ringe efter en ambulance, fortælle hvor uheldet er sket og hvem der er føreren på bilen ud fra sædernes vægtsensorer”.
Han forestiller sig dog også hvordan selvkørende vil kunne misbruges. Eksempelvis kunne en selvkørende biler fyldes op med sprængstoffer og fungere som et målsøgende missil.
” Når vi alle benytter selvkørende biler, får vi behov for at have systemer som kan genkende biler uden passagerer ombord, særligt i befærdede områder”, advarer Hans Schönfeld.
Se også: It-politi: EU-persondataforordningen vil blokere for vores vigtigste efterforskningsværktøj