Når fængselstransporter og indsattes høringssager skal journaliseres, kan Kriminalforsorgens 17 år gamle it-system ikke længere følge med lovgivningen.
Hver gang en lovændring på området træder i kraft, skal Kriminalforsorgens it-systemer afspejle den nye lov, men i hundredevis af tilfælde er de nye arbejdsgange slet ikke understøttede.
Det skriver Version2 efter at have fået aktindsigt i udviklingen til det afløsende it-system, som Kriminalforsorgen har sat i værk.
»Det nuværende system har en alder og er baseret på en teknologi, der gør tilpasninger og udvidelser ressourcetunge og tidskrævende at implementere. Dette indebærer blandt andet, at parallelle implementeringsforløb besværliggøres, hvilket har den konsekvens, at der ikke kan implementeres den mængde ændringer, der reelt set er behov for i Kriminalforsorgen. Dette understøttes af listen af ønskede ændringer, der pt. løber op i 400 ønsker,« lyder det fra Kriminalforsorgen.
Den manglende it-understøttelse betyder, at det tager op mod seks måneder at få tilpasset systemet.
Samtidigt bliver kun to til fire løsninger implementerede ved de enkelte såkaldte ’releases’, der udkommer tre gange årligt.
I visse tilfælde tages manuelle metoder i brug, mens der ventes på, at systemet opdateres.
Finansudvalget øremærkede i juni 180 millioner kroner til en afløser af det fallerede it-system, kaldet OMS ’Offender Management System’. Udbuddet af opgaven forventes at ske i begyndelsen af 2019.
I dag er det NNIT der varetager driften og videreudviklingen af det eksisterende system.
Læs også: Kriminalforsorgen på vej med it-udbud til 180 millioner kroner