Den danske spilindustri halter langt bagefter spilindustrierne i de øvrige nordiske lande, hvor selskaberne buldrer afsted, mens de danske spil-firmaer er under pres, skriver Finans.
Det sker i en tid, hvor det globale spilmarked vokser med 10 procent om året.
“Vi må indse, at vi er 10 år bagefter flere af vores nabolande på det her område. Det er kedeligt, når væksten netop er så høj på markedet,” siger Jan Neiiendam, bestyrelsesformand i organisationen for spilfirmaerne, Interactive Denmark, til avisen.
Han ser dog nu ifølge avisen ‘en gylden mulighed’ i den nye bølge af virtual reality-teknologier, der er ved at lægge fra land.
Ifølge ham har Danmark et ‘stærkt kreativt miljø,’ som kan skabe grundlag for fremtidens successer på dette område.
Danmarks bedste it-firma er et spilfirma
Visse steder er der dog igen ved at komme gang i den danske spilbranche.
Således kårede Computerworld fornylig spilfirmaet Playdead som vinder af Comuterworlds Top 100 2018.
“Playdead ApS er en dansk spiludvikler med stor kommerciel og økonomisk succes og en usædvanlig historie. Produktionsformen minder mere om en kunstners værksted end en traditionel it-virksomhed,” skrev vi i den forbindelse.
Det kan du læse mere om her: Her er Danmarks bedste it-virksomhed: Playdead vinder Computerworlds Top 100 2018.
Også den engang helt store spil-succes herhjemme, Hitman-selskabet IO Interactive, er efter nogle hårde år på konkursens rand så småt ved at finde formen igen.
Det kan du læse mere om her: Efter at have balanceret på randen af en konkurs er Hitman-bagmændene igen på succes-kurs: IO Interactive har 10-doblet overskuddet på et år.
Læs også: