En ny metode til fartkontrol kan betyde, at det er slut med at køre mere end 90 kilometer i timen i tunnelen under Øresundsbroen.
Det skriver Version2.
Folketingets kommission for trafiksikkerhed er nemlig klar til at se nærmere på den såkaldte strækningsmetode, meddeler kommissionens formand Kim Christiansen (DF).
Det sker efter, at Rådet for Sikker Trafik og Øresundsbroen har efterspurgt den nye metode.
Strækningskontrollen fungerer ved, at et system automatisk scanner alle nummerplader på biler, der kører på en bestemt strækning, og udregner gennemsnitsfarten, hvorefter der kan skrives fartbøder ud til højre og venstre.
Fartkontrollen møder dog kritik fra begge sider af broen.
Kritik af den nye fartkontrol
Metoden falder ikke i god jord hos IT-Politisk Forening.
"En væsentlig forskel på stærekasser og strækningskontrol er, at strækningskontrol indebærer registrering af alle biler, uanset om de kører for stærkt eller ej. Stærekasser registrerer kun de biler som kører for stærkt," skriver Jesper Lund, formand for IT-Politisk Forening, ifølge Version2 på Twitter.
Også vores naboer på den anden side af Øresund er mindre begejstrede for udsigten til en altovervågen fartkontrol. Sveriges Advokatsamfundet peger på, at det risikerer at ende med et register, hvorefter vi kommer til at se "en glidende overgang."
Den svenske forening mener, at det kan ende med krænkelser af privatlivet, og at indgriben i privatlivets fred bør stå mål med de problemer, der ønskes at løst.
Læs også: It-politi: EU-persondataforordningen vil blokere for vores vigtigste efterforskningsværktøj