Microsoft præsenterer i disse dage en række nye produkter og services på Ignite-messen i Florida.
Her kan det amerikanske selskab blandt andet præsentere en række nyheder inden for sikkerheden i skyen.
Blandt andet et preview af Azure confidential computing, som selskabet selv betegner som den første cloud-service, der kan levere en sikker platform til beskyttelse af fortrolig data.
“Det betyder, at virksomheder nu kan lægge sensitive data i skyen uden at skulle bekymre sig om sikkerheden,” lyder det fra Microsoft i forbindelse med præsentationen.
Men...stadig grund til bekymring
Men der er nu grund til fortsat at bekymre sig en smule, mener Jesper Lund Hedegaard, der er security manager hos Accenture.
“Alene det, at man siger, at man ikke skal bekymre sig om sikkerheden, bekymrer mig en anelse,” siger han.
“Man må aldrig læne sig tilbage og sige, at nu er alting godt, for det bliver det aldrig, og det er ligegyldigt hvor stort et sikkerhedslag, man kommer oven på.”
Ingen plug and play løsning
Ifølge mediet The Register indebærer nogle af forbedringerne blandt andet muligheden for at bruge Intel SGX hardware, der sørger for at selve koden er krypteret.
“I cloudløsninger generelt er der meget, som er op til brugeren at beslutte. For eksempel hvilke rettigheder skal brugerne have, hvordan skal data være adskilt og så videre,” siger Jesper Lund Hedegaard fra Accenture..
Han understreger derfor, at man ikke skal tro, at Microsoft har udviklet en plug and play løsning, fordi selskabet styrker sikkerheden.
“Det kan være meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, og derfor skal man også være sikker på, hvordan man sætter det op bedst muligt og mest sikkert,” siger han.
“Så hvis ikke man har nok viden om det eller tid til at sætte sig ind i det, så bliver der en masse sikkerhedshuller der."
Godt at sikkerhed bliver et salgsparameter
Der er dog også roser til de nye sikkerhedstiltag fra Jesper Lund Hedegaard.
Han mener, at det er positivt, at Microsoft selv bruger sikkerheden i deres cloudservice som et salgsparameter.
“Vi ser en lille tendens, der begynder her, og det vil formentlig vokse sig så stort, at sikkerhed bliver et salgsparameter. Det er rigtig positivt, fordi det tvinger leverandørerne til at gå op i sikkerhed,” siger han.