Spotify tester netop nu en ny funktion, der gør det muligt for musikere at uploade musik direkte til platformen uden om pladeselskaberne.
Det skriver det amerikanske musikbranchemedie Music Business Worldwide.
Målet for Spotify lader til at være at skabe en digital markedsplads for musikere, hvor pladeselskabernes rolle som mellemmænd bliver minimeret.
Den nye feature er dog i øjeblikket blot en beta-funktion, hvor det kun er nogle få hundrede udvalgte artister, der har mulighed for at benytte sig af den.
Og ifølge Music Business Worldwide er det i første omgang helt gratis for musikerne at anvende funktionen, hvilket vil sige, at Spotify hverken tager penge for at uploade eller opkræver en del af de royalty indtægter, der bliver genereret musikken.
Læs også: Trods blodrøde tal på bundlinjen: Nu indkasserer Spotify-stifter kæmpe børsgevinst
Kan markedsplads gør Spotify profitabel?
Spotify, der blev børsnoteret tidligere på året, har indtil videre ikke været i stand til at fremvise sorte tal på bundlinjen.
Men en markedsplads, hvor musikbrugere sættes i direkte forbindelse med musik-skabere kan muligvis bidrage til at Spotify kan en profitabel forretningsmodel.
I forbindelse med et såkaldt earnings call, da Spotify tilbage i juli afleverede sit regnskab for 2. kvartal i 2018, oplyste Spotify-stifteren Daniel Ek, at det ultimative mål for Spotify er at lave en såkaldt dobbelt siddet platform, der til gavn for både musikbrugerne og musikere.
”Vores mål er at få så meget musik på platformen som overhovedet muligt,” sagde Daniel Ek ved samme lejlighed.
Læs også: Planlægger Spotify-stifter at købe fremadstormende streamingtjeneste?
Spotifys plan for det næste årti
Det er langt fra første gang, at Daniel Ek lufter ambitionerne om at Spotify skal udvikle sig til en markedsplads, hvor musikere på en hurtig og simpel vis kan udgive musik digital.
I et interview med svensk TV4 forklarede han forrige år, at barrieren for at skabe musik i disse år er blevet væsentligt lavere.
"I dag har Spotify to millioner kunstnere på vores platform. For os handler de næste 10 år om at gøre de mange nye musikere i stand til at leve af deres musik og sætte dem i forbindelse med et helt nyt publikum. I dag siger vores brugere til os: 'Præsenter os for ny musik', mens kunstnerne siger 'Hjælp mig med at finde et nyt publikum'. De to ønsker er i virkeligheden to sider af samme sag," sagde han i interviewet.
Læs også:
TDC Play kunne være blevet Danmarks helt store it-succes, men det enorme potentiale forblev uforløst