Atea mistede en lang række kunder, da den store bestikkelsessag, der endte med at selskabet blev i dømt en bøde på 10 millioner kroner, stod på.
Det fortæller Ateas administrerende direktør Morten Felding i et interview med it-mediet Itwatch.
På et direkte spørgsmål om, hvorvidt sagen har fået kunder til at sige farvel til Atea, bekræfter Morten Felding at både private og offentlige kunder er flygtet fra selskabet.
"Ja, det er der, mens sagen har kørt. Særligt kunder fra det offentlige, men også blandt private kunder," siger han.
Kundeflugt underbygges af udbudstal
Morten Feldings udtalelse underbygges af tal fra analysehuset Udbudsvagten, som Computerworld sidste år kunne offentliggøre.
Udbudsvagtens tal viste, at Ateas omsætning fra offentlige kunder dalede med 100 millioner kroner i forhold til året før, da bestikkelsessagen kom frem i 2015.
Tallene fra udbudsvagten viste dog også, at omsætningsdykket blot var midlertidigt, og allerede i 2016 var den offentlige omsætning igen højere end den var i 2014.
Læs også: Atea er tilbage i topform: To år efter bestikkelsessagen boomer salget til de danske kommuner
Kan igen deltage i offentlige udbud
For to uger siden meddelte SKI og Kammeradvokaten, at Atea igen – blot to måneder efter at der faldt dom i agen - kan deltage i offentlige bud. Dog på den betingelse at selskabet vil være under en særlig kontrol i fire år
Den melding vakte begejstring hos Ateas norske topcef Steinar Sønsterby,
”Vi er meget tilfredse med, at de danske myndigheder formelt har anerkendt Ateas tiltag for at forebygge bestikkelse ved at godkende vores selvrenselsesprogram," sagde han i en pressemeddelse.
I interviewet med Itwatch glæder Morten Felding sig ligeledes over meldingen, og han oplyser, at han ser det som udtryk for, at tillid til selskabet er på vej tilbage.