Når Google igen forsøger at komme ind på det kinesiske marked, skal de ikke regne med at det bliver nogen stor succes.
Sådan lyder det fra det kinesiske søgemaskine-selskab Baidu.
Ifølge Reuters skrev Baidus CEO på twitter, at Baidu ville slå Google på det kinesiske marked.
Flere medier har på det seneste kunne fortælle, at den amerikanske søgegigant igen vil forsøge sig på det kinesiske marked. Denne gang med en cencureret udgave af selskabets søgemaskine.
Det kan du læse mere om her: Google forlod Kina under vilde protester: Nu vil søgegiganten tilbage på det kinesiske marked med censureret søgemaskine
Men det bliver ikke uden kamp fra Baidu, der i dag dominerer markedet for søgemaskiner i Kina.
“Vi vil vinde igen. Kinesiske virksomheder har rigeligt af evner og selvtillid i dag,” skrev den kinesiske it-gigants CEO på twitter.
Ændret holdning til Censur
Ifølge Google selv, var det dog ikke fordi man tabte kampen mod Baidu, men snarerer på grund af etiske bekymringer om Kinas omfattende censur-krav.
De etiske overvejelser ser dog ud til at være ændret siden, at Google trak sig fra det kinesiske marked i 2010, og har eftersigende allerede præsenteret en censureret søgemaskine for kinesiske regeringsfolk.
Kinas massive censur har gjort livet besværligt for mange amerikanske it-virksomheder. Den betyder blandt andet at andre tech-giganter som Facebook og Google i dag er blokeret af det, der omtales som “The Great Firewall of China.