Kim Høgskilde er netop tiltrådt som direktør for den danske del af den svenske virksomhed Capella, som igen ejes af det finske postvæsen.
Han skal føre print- og kuverteringsselskabet ind i en mere digital tidsalder og forudser, at papir og elektroniske dokumenter vil gå hånd i hånd mange år endnu.
Kim Høgskilde er tidligere salgschef i Oracle Danmark og har senest ledet en del af den store ERP-koncerns konsulentforretning, men sprang til, da han fik chancen for at lede den 32 år gamle virksomhed med kontorer i Vejle og Herlev.
Capella har sit udspring i microfiche-verdenen, som mange kender fra bibliotekerne, hvor eksempelvis gamle aviser opbevares på dette filmformat, der er beslægtet med mikrofilm.
Flere digitale produkter
Det er fortsat et forretningsområde, men Capella har med årene udvidet til blandt andet print-on-demand og dokumenthåndtering - både elektronisk og fysisk. Hele den svenske Capella-koncern blev i 2001 købt af det finske postvæsen.
- Som udgangspunkt har man gerne ville flytte Capella mere ind i it-verdenen, og derfor havde man brug for en it-mand med en stærk salgsbaggrund, siger Kim Høgskilde om, hvorfor han blev valgt til jobbet.
Strategien går både på at udvide de eksisterende forretningsområder og slå Capellas navn bedre fast i de danske virksomheders bevidsthed ? men altså også på at få flere digitale produkter på paletten.
Han peger på, at der eksisterer stærke udviklingskræfter i selskabet, som blandt andet udvikler software til styring af print- og kuverteringsprocesserne. Det er en styrke, når man skal overbevise virksomheder, som måske selv har haft en printafdeling, om at outsource opgaven til Capella.
- Vores værditilførsel er helt sikkert, at vi kan lave helt kundetilpassede løsninger i stedet for kun at kunne tilbyde et standardiseret produkt ? og så kan vi stadig spare kunderne penge, hvis de outsourcer, siger direktøren.
Lang vej til papirløst samfund
Kim Høgskilde mener dog ikke, at papir-arbejdsgangene vil blive udfaset lige med det samme. Mange kunder vil sandsynligvis fortsat fakturere på papir, men vil gerne kunne tilbyde kunderne elektronisk adgang til at se fakturaer, eller selv have lettere ved at finde gamle fakturaer frem, når kunderne har spørgsmål.
Det kan man blandt andet via et Windows-baseret søgeprogram, som hjælper kundeservicen med at finde de gamle sager frem.
Posten Finland, som ejer Capella, har desuden for nylig tilkøbt det svenske selskab Elma, en pendant til danske Dannet, som blandt andet kan levere plug-ins til ERP-systemer som SAP og Oracle, der gør det let at outsource faktureringen. Det produkt forventer Kim Høgskilde sig en del af, og den første danske kunde er allerede i hus.
På vejen fra ERP-systemet til posthuset skal systemerne måske endda flette ind over markedsføringsafdelingen, der skal have en ny brochure med i kuverten.
- Det kræver nogle gode styreprogrammer, og det kan vore programmører levere, så der forventer vi også en tilvækst, siger Kim Høgskilde.
Capella omsatte for 24 millioner kroner i 2003 og hev 10 procent hjem i overskud. Selskabet har 25 ansatte på de to danske kontorer.