Facebook åbnede torsdag kontor i det centrale København, hvor seks medarbejdere nu får arbejdsplads.
Med kontoret i Havnegade i København sigter Facebook efter at komme til at arbejde tæt sammen med kreative bureauer og danske virksomheder, lyder meldingen.
Det kommer ikke mindst til at handle om rådgivning til danske annoncører og mediebureauer om, hvordan de får mest muligt ud af deres annoncering på Facebook-platformen.
Det ligger i kortene, at et af fokusområderne bliver video-annoncering.
Google og Facebook dominerer næsten totalt det globale marked for online-annoncering. En sammentælling viste i december i fjor, at de to selskaber tilsammen sad på 84 procent af dette enorme marked.
Det kan du læse mere om her: Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale online-marked - og dominansen vokser
“Ved at komme tættere på deres forretningsudfordringer, giver det os mulighed for bedre at forstå, hvordan vi bedst muligt kan drive deres kreative potentiale og skabe vækst. Jeg er sikker på, at vi sammen kan tage fat om nogle af de mange spændende muligheder, som teknologien rummer, og at vi sammen kan skabe flere store og inspirerende kampagner både i Danmark og internationalt,” lyder det fra Facebooks danske landechef, Daniel Käfer.
Ifølge Facebook er der stærke digitale kompetencer i Danmark, som i Facebook-koncernen betragtes som et ‘foregangsland for andre.’
Åbningen af det lille kontor i København kommer sideløbende med, at Facebook bygger på et stort datacenter i Odense, som forventes åbnet engang i 2020.
Du kan læse mere om datacenteret her:
Google, Apple og Microsoft har i årevis været repræsenteret i Danmark. Og der er rygter om, at Amazon også er vej. Holder disse rygter stik, vil det betyde, at teknologibranchens ‘big five’ inden længe vil være tilstede herhjemme med lokal repræsentation.