TDC Forlag må ikke samflette data fra telefonnummer-databaser og sælge dem til virksomheder, som så bruger dem til markedsføring ? med mindre det drejer sig om information om allerede eksisterende kunder.
Det præciserer Datatilsynet over for TDC Forlag på baggrund af en sag, hvor data-udtræk blev brugt til målrettet markedsføring af blandt andet medicin mod rejsnings-problemer over for 40.000 mænd i en bestemt aldersgruppe.
DM Huset, en afdeling under TDC Forlag, skulle berige en kundedatabase, som PR-virksomheden GCI Mannow stillede til rådighed. Derved satte DM Huset navne på en række adresser.
Ifølge TDC Forlag betinger man sig i forbindelse med kundeaftaler, at den pågældende virksomhed overholder markedsføringsloven.
Men TDC Forlag skal være sikker på, at man samkører information på eksisterende kunder, og ikke er med til at skabe en ny base af mulige kunder, som man vil markedsføre produkter til, indskærper Datatilsynet.
TDC har over for Datatilsynet oplyst, at man fremover vil betinge sig, at opdatering af en kundedatabase kun kan ske, hvis køberen kan stå inde for, at der er tale om en base over allerede eksisterende kunder.
Datatilsynet vil derfor ikke foretage sig videre i sagen.
Datatilsynet tager ikke stilling til, om loven er blevet brudt i forbindelse med GCI Mannows senere brug af de berigede databaser ? det er en sag for Forbrugerombudsmanden, oplyser man i Datatilsynet.