Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Martin Fords klassiske "Robotterne kommer – om en fremtid uden arbejde" fra 2015 er symptomatisk for tonen i den generelle offentlige diskussion om teknologi og job.
Enhver global konsulentvirksomhed med respekt for sig selv kommer jo med analyser, som forudsiger kolossale forandringer af arbejdspladser, jobindhold og organisationer.
Robotter, AI og avanceret software tilfører forandringer i en skala, som vi har svært ved at fatte.
Forandringerne rammer både manuelt og administrativt arbejde, vidensarbejde og kompleks problemløsning.
Jeg er enig i, at "software eats the world", og at næsten alle typer job bliver påvirket i de kommende årtier.
Men jeg deler ikke den ofte pessimistiske - måske endda dystopiske - opfattelse af teknologiens indflydelse.
Tværtimod. Jeg hævder, at AI kan hjælpe HR med at gøre vores organisationer mere humane.
Strategiske HR udfordringer
Mange virksomheder og brancher står over for problemer i det klassiske HR-domæne.
De vigtigste udfordringer er:
- Kan vi tiltrække de rigtige mennesker?
- Kan vi omskole hurtigt nok, så vi har nødvendige kompetencer?
- Kan vi levere mening og formål til mennesker i vores organisation?
- Kan vi konkurrere med start-ups, når det kommer til stærke menneskelige relationer?
- Er vi attraktive for unge mennesker?
- Har vi en flydende og opgavefokuseret organisering som kan tiltrække løse ansættelser og freelancere?
- Og har vi en fundamentalt sund og bæredygtig stil i vores projektledelse?
Bør stå højt
Alle disse HR-spørgsmål kvalificerer til at stå højt på topledelsens dagsorden.
Svarene er altså ikke kun HR-folkenes hovedpine. Vi skal ændre vores organisationer ganske fundamentalt for at klare disse problemer.
Vores enheder bliver mindre, men de skal levere mere. Det kræver at vi arbejder mere virtuelt og understøttes af software.
Her opridser jeg nogle af de punkter, hvor AI og avanceret software kan komme i spil på HR-dagsordenen:
Tænk kunde
Den bedste måde at engagere dine kunder på er at tale med dem og lytte.
I salg, marketing og service arbejder vi febrilsk for at få software til at hjælpe os med denne opgave. Alle de bestræbelser for at kommunikere med kunder burde også gælde for medarbejdere.
Vi er fleksible, fordi vi vil sikre dialogen med kunderne, som vi møder og lytter til på sociale medier. Vi følger dem, hvis de vil møde os på et andet kontaktpunkt eller på en ny platform.
Vi bruger tunge analyser til at definere individuelle præferencer og lette deres kunderejse.
Alle disse træk skal vi også bruge, når vi samarbejder med potentielle og nuværende medarbejdere.
Tænk ”kunde", når du tænker på din arbejdsstyrke. Det er et passende grundlæggende paradigme i HR.
I forhold til at tænke på medarbejdere som frontsoldater, gør det vores organisationer langt mere humane.
Naturlig samtale
Mange jobfunktioner, politikker, processer og interaktioner er i dag indkapslet i software.
Lige nu ser vi en klar trend mod chat og stemme i interfacet mellem mennesker og systemer. 34.000 chatbots er allerede aktive på Facebook.
Det virker logisk også at bruge chatbots på arbejdspladsen, så mennesker kan løse opgaver hurtigere med mindre træning. Og så medarbejdere og ledere får en bedre og mere fleksibel samtale.
Både du og jeg vil sikkert foretrække at chatte vores vej gennem håndteringen af rejseudgifter, træning eller lignende dagligdags processer.
Chatbots skal værditilføres med AI for at gennemføre disse samtaler intelligent og gøre organisationen mere human.
AI for mangfoldighed
Fordomme og forudindfattethed – personlig bias – er en anden type udfordring, hvor AI kan give os en hjælpende hånd.
Den menneskelige hjerne er stærk til kreativitet, mønstergenkendelse og abstraktioner, men den er også rundet af sin erfaring og derfor tilbøjelig til at tage forudfattede beslutninger.
Problemet er manglende diversitet og tabt potentiale.
Algoritmer her derimod ikke noget problem med at tygge sig gennem eksempelvis tusindvis af CV’er og hjælpe os med at vælge den bedste kandidat til jobbet.
Vi kan også bruge software til at skabe en balanceret sprogbrug i jobannoncen.
Dette er blot nogle få meget konkrete eksempler på, hvordan AI har potentiale til at gøre HR og vores organisationer mere humane.
Lederskab med "musikalitet"
Hvis vi indfører AI, robotter og tung dataanalyse med skyklapper og blind teknologibegejstring, kan vi hurtigt destruere mere værdi, end vi skaber.
Målet skal være at bruge avanceret software til at skabe win-win situationer for medarbejdere, ledere og HR. Ellers giver forandringen bagslag.
Det kræver altså et vist musikalsk lederskab at holde balancen.
Peter Drucker sagde som bekendt, at ”culture eats strategy for breakfast”.
Det gælder i den grad også implementeringen af disse kraftfulde data-drevne teknologier.
Den klassiske siloorganisation kan godt stå over for en lang rejse, og derfor er det nu, man skal i gang. Forandringen er i fuld gang.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.