Der er fuld blæs på alle kedler, når det gælder digitaliseringen af både virksomheder og det offentlige herhjemme.
De hotte emner er for tiden RPA, machine learning, droner, Internet of Things og blockchain.
Når det handler om det offentlige, er der imidlertid kraftige barrierer, som står i vejen for succesfuld implementering af projekter, der fokuserer på netop disse fem områder.
Sådan lyder det i en ny rapport, som Deloitte har udarbejdet for Digitaliseringsstyrelsen med deltagelse af 27 ioffentlige organisationer,
Her udpeges der fem primære barrierer, som står i vejen for implementering af de nye teknologier.
De er:
- Manglende kompetencer til eksempelvis procesoptimerinng og løsnings-udvikling.
- Utilstrækkelige ressourcer og utilstrækkelig prioritering - som blandt andet skyldes manglende risikovillighed.
- Juridiske barrierer - for eksempel tvivl om datasikkerhed, data-samkøring og ansvar, når man indgår aftaler med private it-leverandører.
- Manglende potentiale og usecases - der blandt andet skyldes manglende internt samarbejde.
Utilstrækkelig videndeling og for lidt samarbejde både mellem de offentlige organisationer.
- Integrations-problemer med både arkitektur, systemer og data, når de skal integreres i de eksisterende system-porteføljer.
Deloitte peger desuden på, at det flere steder giver problemer, at der mangler testmiljøer til RPA, ligesom der mangler ‘klarhed om datasikkerhed ved udvikling af machine learning-teknologier.’
Her er løsningsforslagene
Deloitte præsenterer på denne baggrund i rapporten en række løsningsforslag.
Blandt andet anbefaler konsulenthuset øget politisk styring, understøttelse af ‘teknologiske foregangsprojekter’ samt at der etableres ‘fællesoffentlige forudsætninger for udbredelse af ny teknologi.’
Det skal blandt andet bestå af nemmere adgang til penge og etablering af det, som konsulenthuset kalder for ‘statslige it-akademier,’ hvor offentligt ansatte kan undervises i de forskellige teknologier.
Det anbefales også, at der etableres det, som Deloitte kalder for ‘implementerings-støttecentre.’
Det skal være kontorer, hvorfra der kan leveres støtte og rådgivning til de forskellige projekter.
Du finder hele rapporten fra Deloitte her: Analyse af barrierer for udbredelse af nye teknologier
Læs også:
Minister: Voldsom udbygning af Statens IT kan spare staten for en kvart milliard kroner om året