Google er på vej med en helt ny funktion til Gmail, som skal gøre det muligt løbende at opdatere gamle mails i mailbakken med aktuelt indhold, ligesom Google vil indføre en langt større grad af interaktivitet i gmails.
Selskabet har netop lanceret værktøjskittet ‘AMP for Email.’ AMP står for ‘Accelerated Mobile Pages,’ som nu bliver lanceret som kit til udviklerne, som altså nu kan begynde at udvikle løsninger med værktøjet.
AMP for Email skal øge interaktiviteten i mail-boksen kraftigt.
Med kittet bliver der eksempelvis mulighed for, at indholdet i e-mail med rejseplaner, booking-bekræftelser og lignende altid vil være opdateret til aktuel status.
Det betyder, at tidsplaner og andet automatisk vil blive opdateret, selv om mailen har ligget i indboksen i lang tid.
Funktioner direkte fra Gmail
De nye Gmail-funktioner vil også gøre det muligt at udfylde eksempelvis spørgeskemaer, kalender-noter og lignende direkte i Gmail uden at skulle klikke på et link og blive ført over til et survey-website.
Det samme gælder muligheden for for eksempel at zoome ind på produkter og andet i marketing-mails.
Dette vil man fremover kunne gøre direkte i Gmail, så man slipper for at skulle åbne et nyt browservindue.
Udviklingen i fuld gang
I en blogpost skriver chefen for AMP, Aakash Sahney, at selskaber som Pinterest, Booking.com og Doodle i dag er i fuld gang med at udvikle AMP-baserede løsninger til brugerne.
“Med AMP til email åbner vi for nye muligheder for virksomheders engagement med deres publikum, og vi er meget spændte på at se, hvad udviklerne vil bygge,” skriver han.
‘AMP for Email’ er baseret på åben kode, hvilket betyder, at løsningen også vil kunne anvendes i andre mail-klienter end Gmail.
“Vi ser frem til at finde ud af, hvordan andre mail-klienter vil optage løsningen,” skriver Aakash Sahney i blogposten.
Læs hele blogposten fra Google her: Bringing the power of AMP to Gmail