Efter et år med ansættelsesstop og reduktion af mandskabet med næsten 100 mand, åbner Atea igen for ansættelser.
Det skriver Atea Danmarks administrerende direktør, Morten Felding, i en mail til Computerworld i anledning af selskabets regnskab.
Regnskabet viser, at Atea Danmark har reduceret mandskabet med næsten 100 mand i det seneste år, mens omsætningen i kvartalet er faldet med mere end otte procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor. Drifts-indtjeningen er samtidig faldet med 21 procent.
Det kan du læse mere om her: Atea skærer ned for mandskabet: Mere end seks procent af medarbejderstaben fjernet
De faldende danske tal skal holdes op mod de øvrige lande, som Atea er tilstede i, nemlig Norge og Sverige. I begge disse lande er både omsætning og indtjening steget.
Morten Felding vil ikke stille op til interview i Computerworld i dag på grund af tidsmangel, meddeler han. Han har i stedet sendt Computerworld en e-mail.
Her skriver han, at “den samlede Atea-koncern har haft et tilfredsstillende år med vækst på både top- og bundlinje.”
'Mindre nedgang'
Morten Felding betegner den danske omsætningsnedgang på otte procent samt nedgangen i indtjeningen på den primære drift på 21,7 procent som ‘en mindre nedgang.’
“Det [nedgangen, red] skyldes blandt andet markedsudviklingen på det danske marked. Der har været pres på priserne, hvilket har betydet, at dækningsbidraget er faldet, og at vi har måttet justere vores indsats undervejs,” skriver direktøren.
Computerworld kunne i sommer fortælle, at Atea på grund af pres på forretningen nedlagde 40 stillinger og indførte ansættelsesstop.
Det kan du læse mere om her: Atea taber pusten: Nedlægger 40 stillinger og indfører ansættelsesstop
Allerede i 2016 stod det klart, at Atea Danmark brugte for mange penge. Dengang steg omsætningen pænt, mens indtjeningen faldt, hvilket var en klar indikator på, at omkostningerne var for høje til forretningen.
Dengang igangsatte Morten Felding og Atea et tilpasningsprogram, der skulle tilpasse organisationen til det, som Atea kaldte for 'de eksisterende og ændrede markedsvilkår.'
Har holdt igen
I dag skriver Morten Felding, at selskabet er lykkedes med at reducere omkostningerne.
“Vi har haft fokus på at reducere vores omkostninger, hvilket er lykkedes. Vi har for eksempel holdt igen med at genbesætte stillinger - både for at sænke omkostninger, men også for at gøre os klar til den store omstrukturering og kulturændring, som vi stod over for, og som vi nu er i fuld gang med,” lyder det fra Morten Felding.
Denne ændring har han tidligere fortalt Computerworld om.
Det kan du læse mere om her: Atea på vej med kæmpe organisationsændring: Får konsekvenser for alle 1.562 medarbejdere - og alle kunder
Den indebærer blandt andet, at Atea Danmark er ved at blive indrettet som den norske og svenske del af Atea-koncernen, hvor organisationen er bygget op omkring kunde-teams fremfor som tidligere om produktområder.
Ifølge Morten Felding er Atea Danmark igang med at hyre folk igen.
“I dag ansætter vi igen, og vi er i øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere, om end vi fortsat har fokus på vores omkostningsniveau. Vi ser frem til 2018, hvor vi forventer at høste resultaterne af vores målrettede arbejde,” lyder det fra direktøren.