I morgen falder der dom i en vigtig og længe ventet EU-sag, der kan få stor betydning for Ubers fremtid på det europæiske marked.
I sagen skal EU-domstolen tage stilling til om Uber skal defineres som en digital platform eller som en taxi-tjeneste.
Uber hævder selv, at virksomheden blot er en digital app, der sætter selvstændige chauffører og forbrugere i forbindelse med hinanden. Ubers kritikerer argumenterer derimod for, at tjenesten blot er en traditionel taxivirksomhed.
Omfattet af regler om fri bevægelighed?
Udfaldet af dommen kan få afgørende betydning, fordi onlinetjenester er omfattet af EU’s regler om fri bevæglighed for varer og tjenesteydelser.
Med andre ord er onlinetjenester beskyttet mod unødvendige reguleringer og protektionisme fra de enkelte medlemslande, mens taxitjenester derimod frit kan reguleres af de enkelte medlemslande.
Det amerikanske medie Bloomberg påpeger, at et nederlag til Uber kan medføre, at en række medlemslande vil indføre endnu hårdere reguleringer af Uber.
I en udtalelse til en række udenlandske medier forsøger Uber dog at nedtone retssagens betydning.
”Dommen vil i ikke få nogen betydning i de fleste medlemslande, hvor vi allerede opererer indenfor transport-lovenes rammer,” lyder det i en udtalelse fra Uber, der er sendt til en række medier.
Uber-kritisk forening kræver straffesag
Udsigten til et nederlag til Uber får den Uber-kritiske interesseorganisation for danske taxichauffører til at vejre morgenluft.
I en pressemeddelese oplyser foreningen, at den i tilfælde af et nederlag til Uber vil stille krav om, at Københavns Politi rejser en straffesag mod Uber for at have drevet taxi-bestillingskontor uden tilladelse.
Foreningen vurderer derimod, at en sejr til Uber vil betyde, at de europæiske gader og stræder vil ligge åbne for Uber, der ellers gennem den seneste tid har oplevet en række nederlag i Europa.
Ubers ramt af nederlag på stribe
Sidste år valgte Uber at trække sig fra det danske marked, fordi tjenesten vurderer at den nye danske taxilov ”vil umuliggøre den fortsatte drift af tjenesten”.
Derudover har transportmyndighederne i den engelske hovedstad London tidligere på året valgt ikke at forlænge Ubers tilladelse til at operere i byen.
Det skete blandt andet med den begrundelse, at Uber ikke har levet op til sit ansvar for at gennemføre baggrundstjek af chaufførerne. Uber har dog valgt at anke afgørelsen, og det ventes, at der i den engelske først vil falde en endelig afgørelse i løbet af foråret.
Læs også:
Trods forbud: Uber bliver ved med at køre i London i mange måneder endnu
Anklager Uber for udspekuleret strategi i retten: Satser på spam og forhaling