Man skal gøre sig aldeles umage, hvis man skal fange en virksomhedsleder, der ikke råber op om digitale rejser, omstillingsparathed og vigtigheden af agilitet i den digitale fremtid.
Men der er lige rigeligt snak om de digitale visioner og lidt for lidt handling.
Sådan lyder budskabet fra Philip Wiig.
Han er landerchef for Accenture, der blandt andet med sine konsulenter beskæftiger sig med at flytte virksomheder i en mere digital retning.
“Danske virksomheder er ikke kommet så langt endnu. Der er stor forskel og det er svært at slå alle over en kam. Der er nogle få virksomheder, der er langt fremme, men som gennemsnit vil jeg sige, at der er mange virksomheder, der er i gang med spændende pilotprojekter, men jeg synes ikke, at de har fået ny gennemslagskraft på digitale forretningsmodeller. Der er der et stykke vej at gå for dem endnu.”
Famler i blinde
Det er ifølge den danske landechef gået op for de danske virksomheder, at fremtidens tempo ikke just indbyder til færdigtudviklede produkter.
Det tager nemlig for lang tid og er for usikker i et marked, der bevæger sig hurtigere end nogensinde. "Virksomhederne har taget til sig, at de skal teste ting af hurtigt og ikke have de store forkromede løsninger. Dagsordenen er forstået, men virksomhederne famler lidt mellem at finde de effektfulde løsninger,“ siger Philip Wiig. Han peger konkret på de steder, hvor de danske virksomheder efter hans mening mangler fart i skiene, hvis de skal komme ordentligt igennem den digitale transformation.
“Virksomhederne har ikke det digitale kompetenceniveau. De har ikke en den digitale agilitet, der skal til i organisationen for at udnytte de mange nye muligheder, og de har heller ikke den nødvendige strategiske afklaring,“ siger Philip Wiig.
Håb endnu
Det skal dog ikke forståes som, at de danske virksomheder er tabt bag det digitale tog, der buldrer ind i fremtiden.
Pointen er blot, at de danske virksomheder måske ikke er ligeså langt fremme, som de selv tror.
“Det er ikke min oplevelse at vi halter langt efter Sverige og Norge. Der er det min oplevelse, at vi er nogenlunde på niveau. Der er ikke kadanceforskel på os og vores nordiske brødre,“ siger Philip Wiig.
Han har da også bemærket, at nogle af de danske virksomheder har bevæget sig videre fra den første fase af pilotprojekter og berøringsangt overfor de digitale forretningsmuligheder.
“Jeg er rimelig fortrøstningsfuld. Vi begynder at se, at kompleksiteten i implementeringen stiger. Det er vi glade for, for det er det vi lever af. Det går fra de små pilotprojekter til egentlig større projekter. På et tidspunkt skal man skalere, og vi begynder at se de skaleringer sker nu," siger Philip Wiig.