Tre danske mobilselskaber har været i Energistyrelsens søgelys efter 15. juni, hvor EU lagde de omstridte roaming-afgifter i graven.
Her blev det nemlig forbudt for de europæiske mobilselskaber at opkræve særskilt (og ofte høj) betaling af kunderne, når de koblede sig på udenlandske mobilnetværk.
Ifølge Energistyrelsen har tre danske mobilselskaber i kølvandet på forbuddet haft mobil-abonnementer på hylderne, hvor kunderne har risikeret at skulle ekstra for roaming.
De tre mobilselskaber har derfor modtaget et brev fra Energistyrelsen med krav om at ændre deres abonnementer.
To af dem har dernæst selv ændret deres abonnementer, mens et trejde har fået klart påbud.
“To af selskaberne har på den baggrund ændret abonnementerne. I et enkelt tilfælde har styrelsen måttet træffe afgørelse om, at det pågældende selskab opkrævede en ulovlig pris for et roamingabonnement. Efterfølgende har også dette selskab bragt sine abonnementer i overensstemmelse med reglerne,” lyder det fra Energistyrelsen.
For Energistyrelsen bryder mobilselskaberne i udgangspunket reglerne, hvis de har to abonnementer, hvor der kun er 20 procent forskel i mængden af tale og data, men hvor det ene indeholder roaming.
Det kan nemlig ifølge styrelsen indikere, at der bliver betalt ekstra for roaming-delen.
“Hvis en kunde betaler mere for abonnementet med 12 GB data, fordi det i modsætning til et tilsvarende abonnement med 10 GB data giver mulighed for roaming, er dette i strid med de nye EU-regler. Forbrugeren betaler i det tilfælde mere for at kunne roame,” lyder det fra styrelsen.
Energistyrelsen har efter skrotningen af roamingafgifterne gennemgået priser og abonnementer hos 20 mobilselskaber.
I alt otte mobilselskaber har fået besked på at forklare, hvordan de lever op til de nye regler.
Læs også:
Få styr på de nye roaming-regler: Her er vilkårene hos dit mobilselskab - så meget data kan du bruge
De nye roaming-regler: Sådan kan de påvirke dit mobil-abonnement
Slut med skyhøje roaming-priser i EU: Roaming-afgifter fjernes til sommer