Spiludvikleren Media Mobsters forventer at være på vej mod det helt store gennembrud for sit pc-spil Gangland, som skal hjælpe virksomheden med at omsætte for op mod 20 millioner kroner i 2004.
Spillet blev lanceret i februar og har ikke haft en stor markedsføringskampagne eller en af de store spildistributører i ryggen, men salget af spillet er støt stigende.
- Vi forventer, at spillet får en lang levetid, for salget er begyndt at stige. Der har ikke stået så mange enheder ude på hylderne, men populariteten skabes meget via mund-til-mund-metoden, for det er jo et multi-player-spil, og folk får deres venner til at spille med, siger direktør Christian Majgaard.
Han har først præcise salgstal for Gangland-spillet senere i denne uge, men forventer, at spillet skal sælges i mindst 300.000 kopier i 2004, hvilket vil bringe selskabets omsætning op omkring 20 millioner kroner mod beskedne 2,6 millioner kroner sidste år.
Det salgsestimat er en del mere end de 70.000 eksemplarer, der kræves for at nå break-even på spillet, der har kostet omkring syv millioner kroner at udvikle.
Men det er stadig ikke nok til at indfri Media Mobsters' ambitioner, som kræver endnu flere udviklingskroner.
- Vi har nok til at dække driften og finansiere Gangland 2, hvis Gangland når sit salgsmål. Men vi vil gerne udvide til flere platforme end pc, altså konsolmarkedet, og det skal vi bruge flere penge til, siger Christian Majgaard.
Derfor satser Media Mobsters fortsat på en ekstern investor, som tør satse på virksomheden, der efterhånden har set bunden af kisten med likvide midler.
Christian Majgaard tvivler dog på, at det bliver IO Interactive-løsningen - altså et salg af den danske spiludvikler til en udenlandsk aktør - som er den rigtige for Media Mobsters for at opnå det mål.
- Vi er ikke så oplagte til et salg, som IO Interactive var på det tidspunkt, for deres varemærke lå allerede hos Eidos og var meget etableret. Vi er ikke så langt endnu, men vi kunne godt forestille os, at vi kunne finde andre typer spillere i mediebranchen end lige de store udgivere, som kunne være interesserede i et strategisk samarbejde, siger han.
Media Mobsters Aps | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2003 | 2002 |
Omsætning | 2,6 | 0,57 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 0,9 | -1 |
Resultat før skat | 0,7 | -1 |
Resultat | 0,7 | -1 |
Egenkapital | 1 | 0,3 |
Antal ansatte | 15 | 8 |
Media Mobsters håber også på at finde nåde for en større distributørs øje, selv om Christian Majgaard er godt tilfreds med det resultat, som selskabet indtil videre har opnået via mindre aftaler og egne initiativer.
På papiret blev 2003 Media Mobsters første overskudsår. Godt 3,4 millioner blev investeret i udvikling, og herunder figurerer størstedelen af lønningerne til de nu godt 15 ansatte.
Med den udgiftspost isoleret blev overskuddet på driften på knap en million kroner, og der har da også været indtægter i form af royalty-forskud og salg af mere traditionelle brætspils-koncepter, forklarer Christan Majgaard.