TDC vil bruge et tocifret millionbeløb på at frasortere spam-mails, før de når til kundernes indbokse.
Initiativet kommer kort tid efter, at Tele2 har lovet central filtrering på e-mail til sine godt 500.000 kunder.
- Spammails og computervirusser er problemer i eksplosiv vækst. De generer vores kunder, de tager kapacitet i vores netværk, og de er et samfundsmæssigt problem på grund af de mange ressourcer, som bliver spildt på spam og virus. Derfor indfører vi nu et filter, som vil gøre livet lettere for alle, siger Lars Torpe Christoffersen, administrerende direktør i TDC Totalløsninger.
Filteret bliver aktiveret for alle TDC's privatkunder. Det bliver dog muligt at slå filteret fra, hvis kunderne ikke ønsker at få deres mails scannet.
Processen forhalet
Videnskabsminister Helge Sander (V) har i lang tid presset på for at få internetudbyderne til at gøre noget ved spamproblemet, men både tekniske og juridiske barrierer har forhalet processen.
TDC vil, som mange købere af spamfiltre vil nikke genkendende til, sortere mistænkelig post i en speciel folder, for dermed at være på den rigtige side af loven om brevhemmelighed.
TDC vil dog ifølge Lars Torpe Christoffersen ikke være i stand til at scanne udgående post fra TDC's servere.
Det ville ellers gøre det muligt at undgå, at TDC-servere er med til at videresende spammails, hvis kundernes pc'er er inficerede med viruser, der gør dem til spam-zombier.
Lars Torpe Christoffersen understreger, at sikkerhed begynder på den enkelte computer og at det nye filter derfor ikke kan klare opgaven alene.
- Det er den enkelte internetbrugers ansvar at have tidssvarende forsvarsværker installeret og i øvrigt bruge nettet med omtanke, siger han.