Virksomheden Freeway har fundet den gyldne nøgle til betalt indhold på nettet.
Sidste år tjente virksomheden 4,2 millioner kroner før skat, hvilket fortrinsvist var takket være portalen Dating.dk.
Det er selskabets første overskud efter et nul-resultat i 2002 og kommer, selv om 2003 også var et stort investerings- og opmandings-år i virksomheden.
Hurtig adgang til information
Stifter Morten Wagner tilskriver selv succesen, at man i forhold til andre dating-websteder får meget hurtig adgang til information ? vel og mærke hvis man betaler for indholdet, og det sker via webstedets egen betalingsløsning, Freepay.
Freepay udbydes også som selvstændig løsning til webbutikker, og det har ifølge Morten Wagner gjort Freeway til Danmarks næststørste udbyder, med DIBS-løsningen fra Architrade som den største.
- Men det er alligevel indtægterne fra selve Dating.dk-sitet, der fylder mest i omsætningen, siger Morten Wagner.
Det er derfor også i selve Dating-universet, at den seneste større investering er sket. Morten Wagner har betalt en million kroner for retten til navnet Dating.co.uk og er nu i færd med at etablere portalen der.
Omkring 45.000 briter er allerede tilmeldt den britiske tjeneste, og Freeway åbner nu kontor i London for at følge investeringen op.
Trods den markante konkurrence på området har Morten Wagner stor tiltro til, at også det britiske marked vil være rentabelt.
- Vi adskiller os ved, at man hos os lynhurtigt får adgang til konkret indhold. De fleste steder lægger man en profil, og så venter man på, at der sker noget. Hos os får man næsten med det samme en besked via e-mail eller SMS eller adgang til at se billeder på andre profiler, når man betaler, siger han.
Freeway har sidste år åbnet webstedet DVD-zonen med film-udlejning samt nattelivs-portalen DKBN.dk, hvor man kan se billeder fra forskellige in-steder i det danske natklubmiljø.
Samtidig spreder Freeway sine investeringer og har for nylig købt en andel i den københavnske natklub Park.