Sidste år lagde Jan Christoffersen et ukendt beløb på bordet og købte softwareselskabet Navicom af ingeniørvirksomheden Carl Bro.
Forventningen var, at han kunne skabe en overskudsforretning på to år, men allerede i 2003 kom der overskud på driften.
Et fortsat hul i egenkapitalen samt en række afskrivninger koster dog på bundlinjen, som endte i et minus på 6,1 millioner kroner.
Minus i egenkapital
Dertil kommer minus i egenkapitalen på 6,4 millioner kroner, og det er endda efter, at moderselskabet har slået en streg over en mellemregning på 6,5 millioner kroner.
Men Jan Christoffersen understreger, at likviditeten er blevet bedre i selskabet og at den negative egenkapital blot er et udtryk for den goodwill han arvede ved købet.
- Der er kapital til rådighed for selskabet, for vi forbedrede likviditeten med 600.000-700.000 kroner, siger han.
Han forventer, at egenkapitalen allerede kan være genetableret i år, hvor Navicom forventer et nettoresultat på 2,4 millioner kroner.
- Ellers skyder jeg selv de par håndører ind, siger direktøren.
Navicom lever af konsulentydelser på Microsoft Business Solutions-produkter, og har igangsat et par større projekter hos kunderne Synoptik og Scandic Hotels, som forventes afsluttet i år.
- Navicom har hele tiden haft et godt "surbundsbed" af kunder, men de store kontrakter giver mulighed for at optimere indsatsen og skaber et stabilt forretningsgrundlag, siger Jan Christoffersen.
Samtidig forberedes der en jagt på salgspartnere til selskabets projekt management-software i Canada, mens foråret bød på en offensiv på det svenske marked.
Investor Michael Matthiesen sidder i bestyrelsen for Navicom, men har ikke aktiver i selskabet, som ejes med 100 procent af Jan Christoffersen.