Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Artikel top billede

(Foto: Gamma Nine Photography)

Den danske Uber-chauffør Nicolai lader sig ikke kue af lukning: Fortsætter som undergrunds-chauffør

Den danske Uber-chauffør Nicolai Jørgensen mener, at Ubers lukning åbner porten for et nyt stort undergrundsmarked.

Den danske taxibranche håber, at Uber-kunder vil strømme tilbage til de danske taxaer, når den kontroversielle amerikanske app forlader det danske marked 18. april. 
Men her har den etablerede taxi-branche forregnet sig, mener den danske Uber-chauffør og formand for Foreningen for Deløkonomi, Nicolai Jørgensen.

Han vurderer, at vi i stedet vil se, at en stor del af både de tidligere Uber-chauffører og tidligere Uber-kunder vil søge over mod et endnu mere ureguleret undergrundsmarked.

Læs også: Den danske taxibranche jubler over Uber-lukning - men betyder det nu, at al innovationen stopper?

Er aktiv på Haxi

Nicolai Jørgensen fortæller, at han kommer til at fortsætte som Uber-chauffør frem til tjenestens lukke-dag, men at han allerede nu er aktiv på kørsel-appen Haxi samt på en række Facebook-grupper, hvor folk koordinerer kørsel.

"Delekørsel forsvinder ikke, fordi Uber forsvinder. Udover Haxi er jeg også aktiv på en række Facebook-grupper med flere tusinde medlemmer. Det, vi ser nu, er, at der opstår et rigtigt undergrundsmarked, hvor folk betaler med MobilePay og kontanter," siger han til Computerworld.

Som eksempel nævner Nicolai Jørgensen den ny-oprettede Facebook-gruppe Ridesharing Copenhagen, der dog i skrivende stund blot har omkring 50 medlemmer. Men han hævder, at der herudover også er en lang række lukkede Facebook-grupper, der sammenlagt har tusindvis af medlemmer.

Derudover har kørsels-appen Haxi knap 1.000 registrerede chauffører i Danmark.

Læs også: Transport-dele-tjenesten Haxi øjner hul i markedet efter Ubers farvel: "Vi ser en kæmpe-mulighed i både København og resten af Danmark"

Lukning giver problem for hundredvis af chauffører

Uber har ifølge officielle tal 2.000 registrerede chauffører i Danmark.

Nicolai Jørgensen vurderer dog, at det kun er knap halvdelen af dem, der er aktive på tjenesten. 

En del af dem bruger - her i blandt Nicolai Jørgensen selv - Uber som en slags bi-job. Nicolai Jørgensens gætter på at 200 til 300 af dem vil få et reelt problem, når Uber indstiller driften i Danmark og en stor del af vil søge med mod alternative kørselstjenester. 

"Jeg gætter på, at cirka halvdelen af dem vil falde fra, mens den anden halvdel vil forsætte med at køre via andre kanaler," siger han. 

Læs også: Stor østeuropæisk taxi-app vil ind på den danske marked efter Ubers afsked: "Vi er på udkig efter danske vogne"

Stort marked for planlagt kørsel

Han forklarer dog, at de alternative tjenester der eksisterer i dag, primært egner sig til ture, der er planlagt i forvejen. Det kan være folk, der har brug for et lift til lufthavnen, til en koncert eller en fest. 

De mere spontane ture, hvor især unge mennesker har brug for en vogn til en tur i byen, vil formodentligt blive overtaget af taxaer eller busser, s-tog og metro. 

"Det er min oplevelse at mange bruger Uber som et alternativ til at cykle eller offentlig transport. Ikke som et alternativ til en taxa. Unge mennesker kommer ikke til at bruge 70 eller 80 procent af deres ‘gå-i-byen-budget' på at tage en taxa hjem til Hørsholm eller Holte," vurderer han.

Læs også: 
Uber lukker i Danmark, men aarhusiansk it-afdeling overlever  

Kampen mellem taxa og Uber ender 4-1 - her er vores kampreferat




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere