"OBS: Ny bølge snyde-sms'er. Slet beskeden, og klik ikke på link."
Sådan lyder en ny advarsel fra Nets tirsdag morgen, hvor NemID-leverandøren følger op med denne besked:
"Husk vi ville aldrig bede om dine personlige oplysninger via sms el. mail."
Anledningen til den nye advarsel fra Nets er en ny bølge af sms'er, der forsøger at narre modtagerne til at afsløre fortrolige oplysninger.
Den sms, som Nets specifikt advarer mod i et tweet, indeholder denne besked:
"Vi informerer dig om,at din NemID-konto er blokeret. Bekræft dine oplysninger presserende,hvis ikke du vil få en ny kode nøgle i 3 uger."
Som det fremgår af sms'en, har forfatteren formentlig ikke fulgt alt for godt med i dansktimerne i skolen, da beskeden er noget knudret formuleret.
Alligevel må der altså være danskere, der risikerer at gå i fælden, siden Nets nu endnu engang advarer om fup-sms'er.
Sådan skal du forholde dig
Nets' anbefaling til danskere, der modtager mistænkelige mails, sms'er eller telefonopkald, lyder:
Hvis du modtager e-mailen eller sms'en, skal du:
- Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
- Videresende den til Nets' phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (valgfrit)
Slette den!
Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:
- Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
- Afbryde forbindelsen
Samtidig skriver Nets:
"Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om."
Læs også:
Nets er ude i et sandt stormvejr af phishing-mail, fup-sms'er og snydeopkald
Nets og flere banker advarer: Bølge af fup-beskeder rammer danskerne netop nu