Omsætning, vækst og stærk bundlinje. Det er udtryk, som aktiemarkedet, revisoren og regnskabsafdelingen er vilde med.
Alligevel ønsker de færreste af os arbejde for en arbejdsplads, hvor kulturen eller værdierne er helt andre, end dem vi normalt står for.
Så måske er det derfor, at Microsofts danske afdeling sidste weekend havde knapt 100 medarbejdere med i Copenhagen Pride-marchen, eller at firmaer som SAP sponserer Coding Pirates arbejde for at få it i undervisningen.
Fordi kultur og identitet tilsyneladende gør en forskel. En kæmpe forskel.
Hos Salesforce danske direktør, Michael Zink, bliver der nikket til den antagelse. Og smilet.
Smilet, fordi Salesforces interne regler siger, at alle skal udføre frivilligt arbejde syv dage om året.
Og sidste gang var Michaels Zinks på et københavnsk plejehjem, hvor en vrissende ældre dame mente han kørte hendes kørestol for hurtigt over nogle bump:
"Så fik jeg ellers skæld ud for ikke at køre ordentligt," griner Michael Zink og tilføjer, at de hurtigt blev gode venner igen.
Og at han og resten af det danske Salesforce-hold kom begejstrede fra dagen med de ældre.
Frivilligt arbejde er en del af Salesforce
Michael Zink, frivillighed og åbenhed fylder meget i tech-virksomhederne. Det er jo godt og rart, men spørgsmålet om, hvad Salesforce får ud af det, må også have strejfet dig?
"Det er klart, for hver eneste medarbejder skal bruge syv dage om året af arbejdstiden på frivilligt arbejde, inklusiv mig selv.
Da jeg hørte det første gang, var jeg ret skeptisk. Men jeg indså også hurtigt, at vi i hverdagen er meget spredte og arbejder på mange forskellige kunder.
Men én gang om året, så er vi sammen om den her indsats.
Sidste gang gik vi blandt andet tur med omkring 30 gangbesværede ældre i Kongens Have i København. Den eneste regel var, at hver eneste medarbejder skulle have en historie med hjem.
Jeg endte selv med at sidde tre timer på en bænk og bare lytte til en stadigt gladere 96-årig dame fortælle om sit liv - og om hvordan hendes mand blandt andet havde været skrædder for Simon Spies.
Vi reddede ikke verden den dag, men vi gjorde noget sammen. Og det skaber en stærk fortælling og en stærk kultur. Langt stærkere end en eller anden planche med værdier."
Når amerikanske ideer møder Danmark
Den slags initiativer kan med danske ører lyde meget amerikanske. Hvordan passer det ind i en danske sammenhæng?
"Det, som er specielt i Salesforce, som passer godt med dansk kultur, er den voldsomme grad af gennemsigtighed, der er fra ledelsen. Og samtidig, at man overlader meget ansvar til den enkelte medarbejder.
Når man er i ledelsen, som jeg er, så er man i USA et par gange om året.
Den ene af gangene er i februar, og den er helt unik.
Vi starter altid med fællessang. Bagefter står vi så der, 1.000 ledere fra hele verden, og holder hinanden i hånden og mindes dem, som er gået bort i det forløbne år.
Det er normalt alt for tæt på til mig, måske fordi jeg som dansker er mere reserveret og bevidst om, hvad der er privat, og hvad der er firma. Men selvom jeg kan være splittet om det, så skaber det noget - en slags grobund for åbenhed.
Det, tror jeg, er vigtigt, for bagefter fremlægger Salesforces topledelse planen for det kommende år. Typisk 8 til 10 sider, som gennemgås punkt for punkt, helt ned i de enkelte prioriteringer.
Men der hvor Salesforce adskiller sig fra andre virksomheder, jeg har været i, også de amerikanske, er, at dagen efter sidder vi alle sammen, inklusiv bestyrelse, og skal angribe planen. Hænger den godt nok sammen? Er der nok til at nå de mål vi har?
Til sidst får jeg min del af planen med hjem til Danmark, hvor der for eksempel kan være lagt vægt på medarbejdertilfredsheden. Men hvordan jeg opfylder det mål, det er helt op til os i Danmark.
Som kulturbygger fungerer det ret stærkt, og det bliver understøttet af, hvad vi så faktisk gør.
Jeg har dog stadig svært ved at vænne mig til at alting altid skal være 'awesome' for amerikanerne. Det bliver nemt skruet helt derop over småting. Måske fordi man i den amerikanske kultur altid skal sælge til dig, mens vi i Danmark har en lidt anden tilgang.
Det, som er lidt synd, er, at når alt er 'awesome', så kan det stå i vejen for, at budskabet sagtens kan være oprigtigt ment. Blandt andet når det kommer til frivilligt arbejde."
Medarbejdere er med til at godkende nye kollegaer
Når man vokser så stærkt, kræver det, at man får ansat mange nye folk. Hvordan sikrer I, at de folk nye passer ind hos Salesforces?
"Jeg har været leder i snart 18 år og har ansat flere hundrede mennesker. Så jeg ved, hvad jeg gerne vil have, men jeg har også lært, at rent kulturmæssigt er jeg ikke bedre end andre til at spotte, om nye folk passer ind.
Så selvom jeg ansætter, så er sidste led i processen, at kandidaten præsenterer en opgave for et panel af Salesforce-medarbejdere.
For lønnen og alt det andet skal vi nok finde ud af, men hvad siger de kommende kollegaer? Passer de nye ind? Kan de blive kulturbærere?
Målet er ikke, at vi skal være ens eller have samme nationalitet eller hobbies. Men vi skal på en eller anden måde have samme værdisæt. Og vise at man kan og vil bidrage til den positive spiral.
Derfor tager vi altid en runde, hvor vi evaluerer, hvordan panelet oplever kandidaten - og hvor alle medarbejdere i panelet kan rejse det røde flag.
Og er der hejst flag, så tager jeg det ekstremt seriøst. Nok til at vi ofte enten beder om en ny præsentation eller vælger en anden kandidat.
Når folk er ansat, så har vi et stærkt onboarding program, specielt i Europa, fordi væksten har været så stærk her.
Du får ikke en blomst og den slags. Men til gengæld er du booket fra starten til et 2-3 måneders program. Inklusiv en session med mig, hvor vi gennemgår den aktuelle visionsplan for Danmark."
It-afdelinger kan være for optagede af at måle
Gør en stærk intern kultur en forskel i den måde, man driver forretning på?
"Ja, det er jeg ret sikker på. Da jeg blev færdig på universitetet for 20 år siden, var det den amerikanske professor Michael Porters teorier om Competitive Advantage, som alle kiggede på.
Hans pointe var, at man skulle se hvad man kunne monopolisere, derefter skulle man bygge mure omkring forretningen og så bruge it til at gøre sin supply chain mere effektiv.
Bundlinjen blev altså bedre ved at spare eller optimere. Det er lige sådan noget en traditionel CFO forstår, det er hans eller hendes sprog.
Derfor kan jeg nogle gange se, at vi har en god snak med forretningen. Hvorefter vi rammer hovedet mod muren hos CFO'en eller CIO'en.
Jeg oplever samtidig at 9 ud af 10 CIOs referer til en CFO. Derfor er it ofte opfattet som et cost-center, lidt som marketing i gamle dage.
Og fordi man ikke kender effekten af at bruge it til bedre kundeoplevelser eller lignende, så får man i stedet mærkelige mål som at it-drift og -udvikling højest må koste 2,8 procent af toplinjen.
Men de sidder altså i en gammel opfattelse. Som verden er nu, så kan alle jo næsten lave alt, så det er rigtigt svært at monopolisere noget eller bygge mure omkring det.
Nu er kunsten i stedet at binde en service op på sit produkt. Og det kræver en god brug af it. Det er det, vi er her for - at udfordre det eksisterende med nye ideer."
Stærk kultur styrker forretningen
Men der skal vel også tjenes penge, mens man tænker nyt og redder verden?
"De to ting kan godt eksistere sammen, det synes jeg er bevist. I 1990'erne var det populært at citere økonomen Milton Friedman for udsagnet om, at 'the business of doing business is business'. Men Salesforces stifter, Marc Benioff, omskrev det for et par år siden til, at ‘the business of business is improving the state of the world'.
Det tror jeg ærligt talt, at man kommer længere med.
I USA har det betydet, at Salesforce truede med at trække medarbejdere ud af stater som Indiana, da de ville ændre lovgivningen, så butikker fik muligheden for at diskriminere mod blandt andet seksuelle minoriteter.
Men jeg skal også være ærlig og sige, at den legitimitet, som der skabes ved at have tydelige synspunkter, også handler om at skabe en stærk intern kultur.
På den måde er Salesforce meget langt fra Porter og hans ide om at bygge mure og så sidde godt beskyttet inde bag ved, mens man optimere sig til profit.
Man kan sige at hele ideen med cloud, hvor udgifterne til infrastruktur minimeres, hvor opdateringer og fælles code-base kommer alle til gode og seneste med økosystemer som app-exchange er udtryk for en sund tankegang, hvor alle har samme fordele i udgangspunktet.
Den historie handler om nysgerrighed. Den er støttet op af nogle værdier, men den sande berettigelse for vores eksistens synes jeg er, at vi finder på nyt, fordi vi ikke kan lade være."
Læs også om et andet firma med en stærk kultur:
Thomas Vibe har et af it-danmarks mærkeligste job: Mød en vaskeægte 'chief happiness officer'