ComputerViews: Windows er presset i knæ på smartphone-markedet, men nu afviser Microsoft i en lækket mail, at smartphone-satsningen skulle være på vej i graven.
Rygterne om Windows Phones/Windows 10 Mobiles død er nemlig stærkt overdrevne.
Det er budskabet i den opsigtsvækkende mail fra Windows-topchef Terry Myerson.
Mailen, som Myerson har sendt til en række Microsoft-ledere og forskellige partnervirksomheder, florerer i flere medier i disse dage.
Mailen indleder Terry Myerson med at fortælle, at han erfarer, at der er bekymringer fra forskellige partnere om, hvordan Microsofts indsats på mobil-området vil være i fremtiden.
"Lad mig være meget direkte: Vi er 'committed' til levere Windows 10 på mobile enheder med små skærme, der kører med ARM-processorer," skriver Terry Myerson i mailen, som blandt andre Windows Central er i besiddelse af.
"Vi er i øjeblikket i gang med udviklingen af vores næste generation af produkter, og jeg vil lige bekræfte vores engagement i Windows 10 Mobile igen."
"Vi tror på dette produkts værdi hos erhvervskunderne, og det er vores intention at understøtte Windows 10 Mobile-platformen i mange år," skriver Windows-chefen videre ifølge Windows Central.
Han oplyser også i mailen, at Microsoft har en roadmap for nye Windows-smartphones.
Derfor har tvivlen meldt sig
Det er i sig selv opsigtsvækkende, at en topchef fra mægtige Microsoft er nødt til at sende en mail med et budskab som dette, og det bekræfter, at Windows til mobile enheder lever en noget usikker tilværelse - i hvert fald uden for Microsofts kontorer.
Rygterne om, at Microsoft måske ikke vil blive ved med at satse på Windows til smartphones og mobiltelefoner har stået på længe.
De er ikke mindst opstået i kølvandet på den lave markedsandel, som Windows Phone har kunnet opnå efter en del år på markedet efterhånden.
Samtidig meldte Microsoft i starten af 2015 ud, at Windows Phone som selvstændigt styresystemet ville ophøre, og at der i stedet ville blive satset på Windows 10 i en mobil-udgave.
Læs også: Windows Phone elimineret: Sådan skal Windows 10 køre på din smartphone
Selvom det på mange måder var en fornuftig plan, var det også med til at skabe ny usikkerhed om, hvad Microsoft så helt præcis ville på smartphone-markedet.
I februar var tidligere Microsoft-topchef Steve Ballmer på banen for at kritisere Microsoft for ikke længere at have en klar kurs på mobilområdet, som selskabet ellers havde (ifølge ham selv), da han var administrerende direktør.
"... virksomheden er virkelig nødt til at udstikke en retning med mobile enheder. For hvis du vil være mobile-first og cloud-first, er du virkelig nødt til at have en fornemmelse af, hvad du gør med de mobile enheder," udtalte Steve Ballmer.
Da Microsofts smartphone-Windows stort set ikke blev nævnt på selskabets store BUILD-konference for nogle måneder siden, tog snakken om et muligt exit fra smartphone-markedet for alvor til.
Microsofts udfordring
Men det er altså bestemt ikke et exit, der er planen fra Microsofts side, hvis man skal tro budskabet i den lækkede mail fra Windows-chef Terry Myerson.
Uanset hvad Microsoft nu melder ud i egne rækker og til forskellige partnere, så kommer man ikke uden om, at Windows til smartphones har det ekstremt svært på markedet.
Ifølge analysefirmaet Gartner havde Windows i fjerde kvartal 2015 en global markedsandel på blot 1,1 procent af de smartphones, der blev solgt til slutbrugere i kvartalet.
I samme kvartal året før var Windows-markedsandelen på 2,8 procent, så det går den forkerte vej for Microsoft.
I det sidste kvartal i 2015 havde Android en global markedsandel på 80,7 procent, mens iOS lå på 17,7 procent.
Microsofts muligheder
Mens Windows dermed ikke rigtig er inde i kampen mod Android og iOS, taler det til Microsofts fordel, at Windows faktisk har tredjepladsen helt for sig selv på smartphone-markedet.
Nummer fire, BlackBerry, er helt nede på 0,2 procent, og det virker ikke sandsynligt, at den platform kan blive en trussel mod Microsofts.
Dermed er Microsofts chance på markedet at udbygge den beskedne position, som selskabet trods alt har, og at satse på, at den massive udbredelse, som Windows 10 har opnået til pc'er og tablets kan hive smartphone-udgaven af Windows med op.
Det giver samtidig rigtig god mening - og det har det i øvrigt gjort hele tiden - at Microsoft i særdeleshed fokuserer på erhvervskunderne med Windows 10 Mobile.
I dette kundesegment tæller det eksempelvis meget, at man kan sikre den bedst mulige sammenhængende platform på tværs af virksomheden - fra pc'er til tablets og smartphones.
Det er i det arbejde bestemt ikke en ulempe, hvis der rent faktisk er tale om samme styresystem på de forskellige enheder.
Derudover har Microsoft stadig muligheden for at give eksempelvis SharePoint og Skype for Business særlige funktioner (og en særlig kærlighed) på Windows-baserede smartphones, selvom der efterhånden findes masser af glimrende løsninger til de konkurrerende platforme også fra både Microsoft selv og fra partnerne.
Der er dermed argumenter både for og imod, at Microsoft kan få en relevant tilstedeværelse på smartphone-markedet i fremtiden.
Arbejdet må dog starte med, at Microsoft viser verden, at selskabet fortsat satser helhjertet på smartphone-markedet med Windows-platformen.
Om det så også betyder, at markedsandelen på 1,1 procent vil vokse, må vi vente med at se.
Læs også:
Steve Ballmer kritiserer Microsofts nye mobilstrategi: "Jeg havde sat kursen"
Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS
Windows Phone elimineret: Sådan skal Windows 10 køre på din smartphone