Kan Facebook bruges i arbejdsmæssig sammenhæng?
Det mener man i hvert tilfælde hos teleselskabet Telenor, der er med i et pilotforsøg, hvor firmaets ansatte skal bindes sammen via løsningen.
Der er tale om en intern løsning, hvor det kun er de ansatte i virksomheden, der kan se med, når der postes nye beskeder eller likes.
Firmaet har allerede et intranet, men kommunikationsdynamikken fra Facebook skal være med at til at gøre samarbejdsværktøjet mere levende.
Løsningen blev i går præsenteret via en videokonference for firmaet ansatte, så det er helt nyt selv indenfor firmaet vægge.
"Vi fik det første glimt af løsningen i går. Det ser meget spændende ud," siger pressechef i Telenor i Danmark, Tom Lehn-Christiansen.
"Vi glæder os meget til at komme i gang og udforske mulighederne, for det bliver en proces, hvor vi skal prøve os frem, og et spændende supplement til vores eksisterende løsninger."
De ansatte anvender deres normale Facebook-login til intranetløsningen, men alle informationer forlader ikke Telenor.
Læs mere om Facebook at work her: Facebook at Work: Her er argumenterne for og imod at bruge den nye tjeneste
60.000 virksomheder står i kø for at prøve
Facebooks virksomhedsløsning er fortsat i en betaversion, men der står allerede 60.000 virksomheder i kø for at få lov til at afprøve den, skriver Computerworld i Sverige.
Og Telenor er altså en af dem, der nu er sluppet gennem nåleøjet.
De 36.000 ansatte skal således igang med at bygge et socialt firmanetværk.
"Det er et naturligt skridt for os at skabe en digital tænketank blandt vores medarbejdere. Flere grupper indenfor virksomheden har allerede Facebook-grupper til kommunikation, men det giver langt bedre mening, at vi flytter dem ind bag virksomhedens egne vægge," siger Tom Lehn-Christiansen til Computerworld.
Formålet er at skabe et digitalt miljø, der skal styrke engagement og videndeling i firmaet.
Ligeledes ønsker man at flytte dele af den interne kommunikation fra mail til Facebook.
De gamle systemer kommer dog stadig til at hænge ved.
At en stor teleoperatør bliver kunde hos Facebook, giver en indikation om, hvilket marked Facebook vil forsøge at tilføje til kundelisten i de næste år.
Læs også:
Her er de mest populære chat-tjenester
Turbo på intranet-udviklingen: Så hurtigt bliver de bedste intranet udviklet
Vi nægter at droppe emailen: Slår alle andre værktøjer på jobbet
Facebook at Work: Her er argumenterne for og imod at bruge den nye tjeneste