Uanset hvordan man vender og drejer sagen, har Dustins rabat-cirkus henover weekenden resulteret i en noget uskøn forestilling.
Dustin, der i forvejen havde gang i det helt store udsalg på Dustin.dk, kom ved at fejl til at sælge 15 til 20 forskellige varer med alt for høje rabatter på helt op til 93 procent.
De markante rabatter fik mange online-kunder til hastigt at hive kreditkortet frem og handle stort ind af de ekstremt billige it-varer.
Så meget større har skuffelsen også været hos mange af kunderne, da Dustin efterfølgende valgte at annullere kundernes køb, fordi der var tale om en rabat-fejl fra virksomhedens side.
Læs også: Efter totalt rabat-kaos hos Dustin: Her er dine rettigheder hvis Dustin har annulleret dit køb
Computerworld har dækket sagen i en række artikler i denne uge.
Du kan blandt andet læse Dustins forklaring på rabat-rodet og de annullerede køb her, og du kan også læse vores gennemgang af lovgivningen på området her.
En ting er dog som bekendt jura, noget helt andet er moral og gode manerer.
Hård kritik af Dustin
Det helt store spørgsmål i den forbindelse er, om det er Dustin eller de kunder, der skyndte sig at slå til i rabat-slaraffenland, der har mest grund til røde ører?
For mens mange af de ramte kunder har rettet de helt slemme gloser mod Dustin, så er der også rigtig mange, der mener, at kritikken måske i virkeligheden snarere skal rettes mod kunderne.
Læs også: Efter vilde it-rabatter hos Dustin.dk: Nu annullerer Dustin kundernes køb
Dustins egen Facebook-side er et af de steder på nettet, hvor debatten om Dustins rabatter allerede er godt i gang:
"Jeg fatter ikke, at Dustin ønsker at blive sidestillet med andre lyssky elementer på nettet. Det er sgu en tåbelig måde at drive forretning på," lyder en af de kritiske kommentarer.
"Det er simpelthen utrolig dårlig stil Dustin... Meget vildledende. Jeg troede bare, at I skulle af med dem i en fart. I burde kunne straffes for falsk markedsføring, men I har sikkert et eller andet stående med småt på jeres hjemmeside. Føj, hvor skal jeg aldrig handle hos jer igen," skriver en anden person.
Et tredje sted lyder det: "Dustin, se nu bare at nosse op og stå ved jeres fejltagelse. Jeg tror kun, I kommer til at miste forretning i det lange løb på det her. Stop nu kortsigtede idiotiske lappeløsninger!"
Anklage: Kunderne udnyttede en fejl
Der er dog mindst ligeså mange kommentarer på siden, der forsvarer Dustin - og i stedet retter kritikken mod de kunder, der nu har fået deres varer annulleret.
"Kære Dustin - I gør det helt rigtige. Hold fast i jeres ret og lad være med at "belønne" alle disse mennesker, som selvfølgelig har handlet i ond tro," lyder en af dem.
Og en anden dansker skriver ligeledes: "Jeg synes det er en fremragende håndtering. Jeg er sikker på, mange har handlet i ond tro. Jeg tog mig selv i at bestille en rigtig billig disk, men kun fordi den var så billig. Gik den så gik den."
Som vi også tidligere skrevet om Dustin-sagen, vil et afgørende punkt i forhold til eventuelle forbrugerklager være, om kunderne vidste eller burde have regnet ud, at der var tale om fejl med de meget høje rabatter.
Læs om lovgivningen på området: Efter totalt rabat-kaos hos Dustin: Her er dine rettigheder hvis Dustin har annulleret dit køb.
Også her er der meget blandede kommentarer på Facebook-siden.
"Folk skal bare stoppe med at tude - hvorfor skulle et firma give 90% i rabat? Det giver ingen mening, da alle butikkers formål er at tjene penge, hvorfor skulle de så give penge væk på den måde? Folk i Danmark tuder så nemt over småting. Det er forfærdeligt," skriver en af Dustins støtter.
"Der er da slet ingen grænser for, hvor meget alle her pludselig ved om prissætning af varer i Dustins backend, og hvordan rabatter og tilbudsperioder håndteres.. Stop jer selv og kom videre," lyder det et andet sted.
"Stop nu med at tude, det var jo tydeligt, der var tale om en fejl," lyder opsangen fra en tredje debattør.
Og hvad med denne svada:
"Danskere er verdensmestre i at brokke sig over alle ting, for det kan simpelthen ikke passe, man ikke kan klage, hvis man ikke får sin vilje. Så godt som alle, der har købt disse billige varer, ved udemærket godt, at de er urimeligt billige og forkerte, og de få, der måske ikke vidste det, er for dumme."
"Hvorfor skal man lave en "shitstorm" (forbandet tåbeligt amerikansk udtryk), fordi nogen har lavet en banal fejl, og andre ville udnytte det."
Røde ratings på Trustpilot
Der er imidlertid også mange, der mener, at det slet ikke var så let at gennemskue, at de høje rabatter var en fejl - for Dustins kørte jo netop i weekenden med sit store Weekend Rush-udsalg, hvor overskriften lød: "Gå ikke glip af weekendens supertilbud."
Derfor skriver flere af rabat-kunderne også:
"Hvordan skulle man som kunde se forskel på, hvad der var Weekend Rush og ikke Weekend Rush? Vi kunder har handlet i god tro, så nu må I levere varen," lyder det fra en utilfreds kunde.
En anden skriver til Dustin:
"Når I nu åbenlyst er klar over, at I har lavet en stor fejl, en fejl har stået på over længere tid, hvorfor så ikke forsøge at finde en løsning med jeres kunder, frem for bare at forsøge at løbe fra en indgået handel?"
Uanset om man hælder til at kritisere eller forsvare Dustin, må man konstatere, at weekendens rabat-kaos og efterspillet allerede har haft konsekvenser.
På Trustpilot.dk er Dustins rating røget ned under middel, ikke mindst på grund af de seneste dages mange utilfredse indlæg, der befinder sig i den helt røde ende af skalaen.
Dustin hører til Danmarks største onlineforhandlere af it-udstyr til erhvervskunder og private.
Virksomheden havde i det seneste årsregnskab en omsætning på over en milliard kroner og et resultat efter skat på 42 millioner kroner.
Læs også:
Efter totalt rabat-kaos hos Dustin: Her er dine rettigheder hvis Dustin har annulleret dit køb
Efter vilde it-rabatter hos Dustin.dk: Nu annullerer Dustin kundernes køb
Vilde it-rabatter hos Dustin: Kunderne kunne spare op til 93 procent - men det var en fejl