60-årige Erling Jensen har efter 10 år valgt at vinke farvel til jobbet som administrerende direktør i it-firmaet JN Data, der har til huse i Silkeborg.
JN Datas godt 500 medarbejdere leverer it-drift til Nykredit, Jyske Bank og en lang række mindre pengeinstitutter gennem BEC og SDC.
I Erling Jensens tid som direktør er de mindre banker blevet en del af kundekredsen, så deres it-drift er blevet konsolideret deres it-drift i stadig større enheder.
Det har også ført til, at selskabets omsætning er vokset voldsomt, så den i 2014 rundede 1,7 milliarder kroner.
Direktørskiftet sker på et tidspunkt, hvor JN Data står i et vadested.
Skal man fortsat nøjes med at levere it-drift til sine ejere, hvor Nykredit er den absolut største spiller? Eller skal man kaste sig ud i at konkurrere med driftsudbydere som KMD, NNIT og CSC om en bredere kundekreds?
Ny strategiperiode
Så sent som i maj ændrede JN Data sin interne organisation, som led i en "transformation mod at blive en mere kommerciel og proaktiv leverandør af it-services".
Det er et led i at styrke selskabets fokus på kundernes behov evne til at levere til aftalt tid, pris og kvalitet.
"Vi står overfor en ny strategiperiode, og der har Erling Jensen sagt, at han nu gerne vil prøve noget andet," lyder det fra JN Datas bestyrelsesformand, Leif Flemming Larsen, der også er bankdirektør i
Jyske Bank.
Bestyrelsesformanden afviser, at Erling Jensen er blevet fyret, og understreger, at hans exit sker på eget initiativ.
"Men det er en anden måde, vi skal arbejde på i fremtiden. Under Erling Jensen har vi med succes lagt vores forskellige driftsområder sammen. Men under den nye strategi er det helt sikkert en anden opgave, vi står overfor. Der har Erling så følt, at han gerne ville prøve noget andet," lyder det fra Leif Flemming Larsen.
Er det en mere kommerciel og aggressiv strategi, I nu lægger op til?
"Det kan du godt sige. Vi har indtil nu haft en slags socialistisk fordelingsøkonomi, hvor alle kunder betaler de samme enhedspriser. Men det er ikke alle, der aftager det samme ydelser. Så vores økonomiafregninger skal gøres mere kommercielle, så det bliver mere gennemskueligt for kunderne."
"Vi skal beslutte, om vi skal udnytte det apparat, vi har, til at tage andre kunder ind og på den måde gå i konkurrence med udbydere som KMD, NNIT og CSC. I dag er vores strategi, at det gør vi ikke. Men det er endnu for tidligt at sige, om vi vælger at gå den vej," slutter det fra Leif Flemming Larsen.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Erling Jensen.
Læs også:[/b]
Finanssektorens vilde it-boom slet ikke slut endnu: Ny bølge af digitale investeringer venter